31 mai, 2007

Ferdig med skriftlig eksamen

Da er jeg ferdig med årets to skriftlig eksamener. Deilig.

I midten av mars hadde jeg litt kontroll på kanskje 10 av 60 studiepoeng. Skjønte at jeg slet, og startet en kollokviegruppe som har fungert fantastisk.

Jeg mistet troen på at jeg skulle stryke, og begynte å tro på å stå. Så i forrige uke hadde vi 5 dagers hjemmeksamen. Vi fikk det jeg forventet, og tror det gikk rimelig greit. Likevel vanskelig å vite, spesiellt siden jeg aldri har gjort det bra på hjemmeeksamener.

Spenningen var stor mot skoleeksamenen i dag. Pensum består av: Forvaltningsrett, miljørett (har blitt prøvd i disse, så det var lite trolig at det ville komme), erstatningsrett, velferdsrett, EU/EØS rett, internasjonal privatrett (IPR) og rettshistorie.

Avhengig av spørsmål ville jeg nok klart å ro i land en ståkarakter i alt, men ikke noe særlig mer. Dette fordi livssituasjonen med liten baby har vært noe tøffere enn jeg hadde trodd.

Jeg antok eksamen ville spørre om to emner. Jeg satset på rettshistorie som det ene, og har jobbet med det. Det andre var en hel del mer åpent. Jeg gjettet på EU rett, eller IPR, og arbeidet med disse, men kunne ikke stoffet i nærheten av godt nok. Har feks ikke lest hele pensum i noen av fagene... Har bare tatt det jeg anså som mest nødevendig. Slik er det med tidspress. Må likevel tilføye at jeg har skjønt fagene.


Så i dag kom eksamen, jeg var skikkelig spent. Hva får jeg?


Første oppgaven var den delen av rettsihistorien som jeg kan aller best. Jeg følte at jeg brilierte. Når jeg kom hjem og så over notatene, så ser jeg enkelte ting som kunne vært gjort annerledes, men likevel så synes jeg det var akseptabelt.

Den andre oppgaven var i trygderett. Her har jeg brukt det siste halvåret på å krangle med trygdekontoret. Jeg har studert trygderetten, på gøy, flere måneder før vi begynte med faget. Jeg satt klistret under forelesningene og seminarene. Jeg underviste kollokvie gruppa i trygderett. Men jeg anså det ikke sannsynlig i det hele tatt at vi ville få det.


Jeg fikk med andre ord de to beste oppgavene jeg kunne drømme om. De var atskillig bedre enn jeg hadde håpet. Så nå er det bare å krysse fingrene.

3 kommentarer:

orjanv sa...

så utrolig fett marius, glad på dine vegner.

Solveig M sa...

Grattis, Marius!
Og god og velfortjent sommerferie:)

bigdaddy sa...

Nå er resultatene klare. Av kollokviegruppens 10 karakterer var det 8 B, i tillegg en A og en D.

Så jeg må si at jeg har samarbeidet med en fantastisk gruppe. Uten dem hadde i alle fall ikke jeg klart det. Jeg håper og tror at de har opplevd det som like meninsfullt.