16 november, 2007

Dyresex

Mannen som ville betale for å ha sex med en hest har vært slått opp i media i det siste. I dag framkommer det at regjeringen vil forby dyresex.

Dette er et prinsipiellt spørsmål om forholdet mellom moral og jus.

I 1972 fjernet en straffebestemmelsene for homofili, samboere (konkubiner) og dyresex. Et markert flertall av samfunnet mente da at alle disse (kanskje med unntak av samboerskap?) var moralsk forkastelig og derfor burde være forbudt.

I dag er det forbudt å ha sex med dyr dersom dyret tar skade av det. Der en ikke kan påvise at dyret tok skade av handlingen, vil forholdet heller ikke være straffbart.

Befolkningens moral lar seg imidlertid styre av regelverket. Dette gjør at i dag er det får som tar til orde for å straffe praktiserende homofile og samboere.

Spørsmålet om dyresex har blitt diskutert en del av mine medstudenter. Alle er enige om at dyresex er moralsk forkastelig. Mange tar til orde for at det derfor skal kriminaliseres, av den grunn.

Andre hevder at dyret alltid vil lide overlast, om ikke fysisk så psykisk, av seksuell omgang med mennesker. De mener at fordi en ikke kan vite hvilke psykiske skader dyret får, må det være forbudt.


La meg ta det siste først. Jeg vet ingenting om dyrs tanker og følelser, og bærer nok her preg av å aldri ha hatt et kjæledyr. Mitt forhold til dyr er derfor av en mer praktisk karakter. Fra et juridisk ståsted kan jeg derfor ikke se at det skal være straffbart at noen har sex med et dyr, dersom dyret verken lider fysisk eller psykisk overlast av det. Der en kan vise at dyret lider overlast, mener jeg helt klart at forholdet må være forbudt.

Dette er den prinsipiell siden. Den praktiske siden er bevisspørsmålet. Dersom en generellt mener at dyr vil lide overlast av slike handlinger, men at det i konkrete tilfeller vil være vanskelig å bevise, kan jeg se grunner til et generellt forbud. Dette vil være basert på en føre var tankegang. Der en ikke vet hvilke skader en utsetter dyret for, er det bedre å være forsiktig.

Fordi jeg ikke kjenner hvordan slike handlinger faktisk påvirker dyret, kan jeg ikke si noe mer om dette.



I det videre ser jeg helt helt bort i fra den eventuelle skaden dyret får dyresex.


Dette fører oss over på det andre spørsmålet. Det er spørsmålet om mennesket. At et menneske har sex med et dyr, er ikke bare moralsk forkastelig fordi det krenker dyret. Det er også moralsk forkastelig fordi det krenker mennesket.

Problemet er at det individet som har sex med dyret gjør dette av egen fri vilje. Mantraet i samfunnet er at det kan da ikke være forbudt at noen gjør en handling som ikke skader andre. Basert på dette må det da være tillatt å ha sex med dyr.


Dagens lovverk er i samsvar med dette mantraet.


Når en nå ønsker å skjerpe forbudet mot dyresex, har jeg ikke inntrykk av at dette kun er basert på betraktninger om hensynet til dyret. Jeg oppfatter det som et uttrykk for en moralsk oppfattning. En synes ikke det er greit at mennesker har sex med dyr. Det er ekkelt og moralsk forkastelig. Vi ønsker ikke et samfunn med dyrebordeller.

Når en så, igjen, drar moralen inn i lovgivningen, så skaper en seg et gigantisk problem.

Enten så må en fortsette å søke vikarierende motiver (stakkars dyret), eller så må en gå inn å dra opp prinsipielle grenser for samfunnets moral.

Å dra opp grenselinjer for samfunnets moral er en krevende jobb. Vi lever i et pluralistisk samfunn. Et samfunn som skal romme kristne, agnostikere, humanister, buddister, muslimer osv osv.

Så hvem skal si hva som er så moralsk forkastelig at det skal være forbudt? Og enda viktigere, på hvilket grunnlag skal en si det?


Jeg skjønner at jeg må lage et nytt innlegg om polygami og polyandri.

6 kommentarer:

Undre sa...

Eh---hum--- Jeg er neimen meg ikke sikker på hva du egentlig sier her, men velger å legge igjen en lenke til en masteroppgave i kriminologi om seksuelt misbruk av dyr:

Ofre som ikke sier "nei". Seksuelt misbruk av dyr i Norge.

bigdaddy sa...

Jeg har lest om den oppgaven Undre viser til.

Oppgaven viser at av de veterinærene som har svart på skjemaer, og har avslørt misbruk, så fastslår en at noe over halvparten av dyrene har lidt skade av omgangen.

Dagens lovverk beskytter dyrene i disse tilfellene. Det er ikke dette som er spørsmålet.

Det er når overgriperen har en seksuell legning, zoofili, det blir interessant. Når overgriperen da blir forelsket i kua si, har sex med denne, men ikke skader den. Når kua får all mulig omsorg og kjærlighet, men grensene for kjærligheten går langt utover hva vi mennesker aksepterer.


I dette tilfellet, når Kua ikke har lidt overlast, men tvert imot nok er en lykkeligere ku. (om det er mulig...?)

Det er da, de fleste av oss er skjønt enige om at forholdet likevel er galt.

Forholdet er ikke ulovlig etter dagens regelverk, men er likevel umoralsk.


Det er da spørsmålet om jus og moral blir satt på spissen. Skal det som anses som umoralsk være forbudt?

Anonym sa...

vil da benytte annledningen til og annbefale filmen:"let sleeping dogs lie";) hehe
klem astrid-marie

Anonym sa...

Det er helt opp til politikerene våre å avgjøre om umoralske ting skal være ulovlige eller ei. Så lenge de ikke har det så må det bety at Sponheim er over middels glad i sauene sine :)

Anonym sa...

Hvordan kan noen dømme andre for noe de selv har lyst til, så lenge de ikke skader noen? Hadde jeg følt meg seksuelt tiltrukket av en hund og velger å utføre seksuelle handlinger med hunden, uten å gjøre hunden vondt, da skjønner jeg ikke hvorfor noen skal dømme meg. Hvorvidt hunden tar skade av det psykisk er det vanskelig å si, men hvis en ser bort fra dette vil det for meg være ok om noe slikt skulle skje. Om jeg synes det er ekkelt er min subjektive mening. Selv om det er et flertall som tenker det samme som meg vil vi ikke ha rett til å dømme. At en person føler tiltrekning mot en hund er for den aktuelle personen like normalt som at du føler tiltrekning mot det motsatte kjønn. Eventuelt det samme, eller begge kjønn, osv. Hvorfor er det umoralsk å føle tiltrekning mot en ting og ikke en annen? Det er godt mulig det er noe jeg ikke skjønner, og i det tilfellet opplyses jeg gjerne.

Anonym sa...

Tror faktisk at det er blant annet det er moralske verdier som skiller mennesker fra dyr. La oss være mennesker og ha litt moral! Tror også gennerelt at vi skaper en bedre verden, hvis vi har en god moral som kan styre over dyriske innstinkter og sprøe følelser.