29 oktober, 2006

Et valgfritt evangelium

Jeg ser at en rekke NBMS elever legger ut hva de mener evangeliet er. Jeg følger for å kommentere dette.

I den katolske kirke bestemmes det av paven og kirkemøtene hvordan skriften skal tolkes. Dette ble misbrukt av maktpersoner.

Hovedbudskapet med reformasjonen er skriften alene. Dette betyr alt som kan hjelpe oss å tolke skriften har en svært begrenset autoritet.

Konsekvensen av dette må da også bli at hver generasjon har ansvar for å tolke Bibelen inn i sin samtid.


Så til spørsmålet som NBMS elevene har forsøkt å svare på: hvilket budskap har kirken til vår samtid?

Bibelen slår fast at Kirkens budskap er evangeliet. Men hva er evangeliet? Og hvilket evangelium skal forkynnes i ishavsbyen i 2006?

Ordet evangelium betyr gode nyheter. Urkirkens og reformasjonens evangelium var de gode nyhetene om at syndene er tilgitt.

Men er dette budskapet relevant i dag?

Eller sagt på en annen måte. Hva er det åndelige behovet for mennesker i Tromsø i dag? Har Tromsøfolk generellt en bevisthet om at de må få gjort noe med syndene sine? Om de har dette, så er det syndenes forlatelse som må være evangeliet.

Jeg tror ikke folk i Tromsø er plaget med synd og skyld til dagligdags. Jeg tror ikke dette er begreper de bryr seg om. Jeg tror Ola Nordmann i 2006 trenger å høre de gode nyhetene, men er ikke sikker på om det er syndenes forlatelse som er det viktigste budskapet.

4 kommentarer:

elisabeth sa...

du er en vis mann.
enig i det du sier, tror kanskje tomhet og stress er mer relevant for mennesker i dag. eks. prekenen som vince esterman hadde i går.

Anonym sa...

I agree with you, Bid Daddy. And it's hard to know exactly what the good news for the the world is today. Jeg bare følte for å skrive engelsk serru...:P

Snillip sa...

evangeliet handler om Hva Jesus har gjort. Hvilken betydning har Korset i dag? Jeg har merket meg at folk ikke vil ha et religions forhold, men et forhold bassert på relasjon. Vi må få frem Hva en relasjon med gud er! Det er kraftige saker spør du meg!At gud faktisk er interessert i oss.

Solveig M sa...

en ting jeg synes er viktig, er at vi ikke skjærer alle over en kam.
Jeg mener det finnes mange forskjellige grupperinger i samfunnet som alle har behov for forskjellige sider av evangeliet.

Du har de som har vokst opp i et kristent hjem, men som aldri syntes de klarte å være bra nok i forhold til de andre. Disse har et begrep om hva synd er, og trenger å høre hva Jesus har gjort med synda, slik at vi kunne komme direkte til ham. Har møtt mange av disse!

Så har man de som ikke tåler å høre ordet synd, fordi det ikke er et begrep de kjenner til. Disse må igjen få høre evangeliet på en annen måte som de kan forstå, med hinblikk i deres bakgrunn og virkelighetsforståelse.

Så dette bør ikke være diskusjonen om "standardevangeliet anno 2006". Min erfaring er at folk er SVÆRT forskjellige, og vi må lære oss å bli bedre menneskekjennere så vi vet hva som bør sies ...og ikke sies.