09 november, 2006

Maktmennesket på Internett


I sin glimrende bok Maktmennesket i Menigheten legger Edin Løvås frem hele sin erfaring - etter 40 år som sjelesørger. Her beskriver han hvilke metoder maktmennesket - psykopaten - benytter seg av i sitt spill med andre mennesker. Løvås viser at psykopaten drev sitt infame maktspill allerede i Urkirken - gjerne maskert som en lysets engel: Paulus, Johannes, Peter, Jakob, Judas og Jesus selv kjempet med nøyaktig de samme problemer som vi gjør i dag. Se feks: 2 Kor 11:20, 1 Tim 6:4, Gal 2:4, Jud 12-19, Fil 1,17-17.

I Løvås bok beskriver han hvordan maktmennesket opptrer i menigheten, og hjelper oss å identifisere dem, og lærer oss hva vi skal gjøre med dem. Samfunnets utvikling har gjort at internett på mange måter fungerer som en menighet for mange kristne. Det jeg lurer på er om maktmennesket i dag finner seg til rette blant de kristne nettsidene?

Løvås gir oss følgende kjennetegn på maktmennesket:
- De må stå i sentrum for oppmerksomheten
- De opprettholder en stadig kampholdning
- De bruker skyldfølelse som våpen
- De bryter ned selvfølelsen
- De forstår ikke andres behov
- De har et stort behov for stimulanse
- De har urimelige forventninger
- De lurer de fleste
- De elsker underordningsystemer
- De får lettest innpass i kristne kretser
- De angriper de svakeste


Om makt mennesket opptrer på de kristne nettsidene så vil Maktmennesket stadig komme med uttalelser som er ekstreme og provoserende. Maktmennesket vil få oppmerksomhet, vil bli stimulert og vil ha en "stadig kampholdning".

Når folk lar seg provosere og tar til motmæle stiller maktmennesket urimelige forventninger, bryter ned selvfølelsen og bruker hersketeknikker.


Når maktmennesket blir avslørt har Løvås ett råd: Trekk deg tilbake. Løvås hevder bestemt at det dummeste man gjør er å skrive brev der en forklarer seg. Løvås skriver:

"I disse utlegningene legger skrivekyndige, ærlige og redelige kristne mennesker fram sine argumenter for psykopaten. Denne leser dem med et smil om munnen. Han storm-koser seg. Man skriver jo om ham! Han understreker nøye uttrykk som er uheldig og uklokt formulert, for å ha dem som skyts ved neste sammenstøt. "Man har skrevet brev til meg. I disse blir det antydet at jeg er et kjærlighetsløs og hovmodig. Man påstår jeg skaper splid. Det er nesten så man kan få inntrykk av at man vil frata meg kristennavnet, og kalle meg en Satans handlanger. La meg få lov til å sitere hva NN kan få seg til å si." Deretter fisker maktmennesket et tykt brev opp fra innerlommen, mens brevskriveren krumper seg og tenker: "Det var jo ikke slik ment. Jeg skrev det jo bare for å skape et grunnlag for fred og forsoning".

Så når du kommer over maktmennesket på Internett, så trekk deg fra debatten så fort du bare kan.

9 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
bigdaddy sa...

Måtte slette kommentaren over, fordi vedkommende nevnte et konkret nick. Har lagt den ut igjen uten dette nicket:

Anonymous said...

Jeg har fulgt div. debatter med (jeg skal vel ikke nevne navn) eks. xxxxxx på nettet lenge nå.

Det du skriver her er vel det beste tipset jeg har sett så langt.

Anonym sa...

Snakker du om deg selv, bigdaddy - "maktmennesket på internett" - som anonymt angriper kristne trossøsken på nettet? Du planter negative såkorn fra ditt trygge tilholdssted ved pcen. Feiging!
littledaddy

bigdaddy sa...

Jeg har nå fjernet muligheten til å komme med anonyme kommentarer.

Prinsesse Solstråle sa...

Det er jo litt morsomt at en kan først kjefte på noen fordi de bruker nick, og ikke sitt virkelige navn, for så å ikke bruke nick engang selv.

Snakk om å være feig!

Til deg Anonymious: Du er et tåpelig, feigt og usakelig vesen. Og hvis du vil svare meg så får du gjøre det med nick, eller tør du ikke kanskje?

honnyhanni sa...

Dette er en meget interessant problematikk. Har vært borti dette, og løsningen virker overraskende klar: Pull out of it.. Å argumentere med en psykopat er som å skyte piler på seg selv.

Idalexa sa...

hmm.. hvordan fikk du ideen om å skrive om maktmennesket? erfaringer?

bigdaddy sa...

Jeg lese Løvås bok for mange år siden, og tenkte at her hauser han opp noe som aldri skjer. Senere var jeg med i en forening, der et menneske opptrådte akkurat som Løvås har beskrevet det. Da skjønte jeg at det er en realitet.


I det siste har jeg vært i diskusjoner på Internett med to ulike personer, som begge har hatt en slik atferd som Løvås beskriver.

Jeg har mistenkt den ene personen for å ha skrevet de to anonyme kommentarene her. Vedkommende hevder at det ikke er tilfelle.

Om vedkommende har gjort det har vi med en psykopat å gjøre, som går til snikangrep, og etterpå lyver om det.


Mitt håp er at ingen av de menneskene jeg har vært i konfrontasjon med er psykopater. At det kun handler om uenigheter og dårlig kommunikasjon.


Uansett så tror jeg vi må være klar over at psykopater finnes, hvordan vi kjenner dem igjen og hvordan vi takler dem.

Barbro sa...

Psykopater finnes desverre også i kristne sammenhenger.Kanskj de nettop får lettere innpass her,og spsiellt i små foreninger og menigheter?