26 november, 2010

Sannhet

Mitt andre dogme om sannhet, eksemplifiserte jeg med døden.

Jeg er lite opptatt av døden. Likevel er døden det beste eksemplet jeg har for å forklare hva jeg mener om sannhet.

Jeg vil nå bruke dogmet om sannhet, til å forklare mitt syn på gud. Siden jeg best kjenner kristendommen, vil jeg bruke den som referanseramme.

Det er en sannhet at det enten finnes en gud, eller ikke. En kan motargumentere dette ståstedet ved å diskutere hva jeg legger i gud. Gud kan jeg ikke definere. Dette gjør at hvorvidt utsagnet er sant eller ikke, avhenger av hvorvidt en har en sann forståelse av begrepet gud. Fordi jeg mener min forståelse av gud ikke er sann eller i det minste å være i nærheten av uttømmende, har jeg valgt formen med liten forbokstav.

Den første setningen i mitt andre dogme var at det finnes en sannhet. Den andre setningen er at vi aldri kan lære denne sannheten å kjenne.

Fordi jeg (1) ikke kan definere hva jeg mener med gud og (2) ikke kan objektivt konstatere fakum om gud, kan jeg heller aldri lære sannheten om gud å kjenne. Jeg kan altså ikke vite om det finnes en gud eller ikke.

Det er et spørsmål om tro.

Ingen kommentarer: