25 september, 2006

Samfunn i endring


Krøllosofen reagerer på min skuffelse over mitt første møte med en neger. Hun mener jeg burde fått juling av min mor fordi jeg smakte på han (selv om hun brukte litt andre ord).

Jeg er ikke enig med krøllosofen i dette. Ikke bare fordi jeg generellt er uenig i ting som kan medføre at jeg får bank, men også av andre grunner.


På Rognan, der jeg hadde min lykkelige barndom, var det ikke negre. Det at jeg slikket på vedkommende var ikke fordi jeg var uforskammet eller dum. Det handler om at vi lærer å kjenne verden med munnen vår. Det er derfor babyer putter alt i munnen. En kan tenke at dette er ekkelt men om du ser deg rundt der du er, og plukker ut en hvilken som helst gjenstand, så vet du hvordan det er å bite i den. Du vet hvordan det føles å ha den i munnen. Av nettopp denne grunn er det barn hver vinter slikker på frossent metall. Vi blir kjent med verden rundt oss ved å smake på den. Om smak se forøvrig: http://kokkerier.com



Saken er den at når jeg traff min første neger så ante jeg ikke at slike fantes. Dette er i seg selv skremmende. Likevel vitner det om en annen verden. Jeg vokste opp i et annerledes Norge en det mine barn gjør.

Da jeg vokste opp hadde butikken langåpent på torsdager, da stenkte de klokken 17.00. Da jeg vokste opp var det et halvt års ventetid på å få lagt inn telefon (jeg mener hustelefon, men dette var før noen kom til å tenke på mobiltelefoner). Da jeg vokste opp måtte Pappa bestille ØL i butikken dagen i forveien. Da jeg vokste opp var det uforskammet av legen å foreslå at mine foreldre skulle slutte å røyke inne bare fordi jeg hadde astma. Legen ble bare ledd av.


Som Krøllosofen aner så har samfunnet endret seg i løpet av de siste 20 årene. Om det gjør livet rikere at jeg husker min første neger vet jeg ikke. At det er sært å tenke på i dag, er sikkert.