23 september, 2008

Politiets "sykemeldinger"

Lovgiver har bestemt at jeg alltid skal ha på bilbelte når jeg kjører bil. I utgangspunktet skal lovgiver være ytterst forsiktig med å påby meg å gjøre noe som ikke rammer andre enn meg (og min familie). Når lovgiver likevel gjør dette er det fordi det er samfunnet som må bære konsekvensene dersom jeg blir alvorlig skadet.

For det første mister samfunnet skatteinntekter fra min lønn, for det andre betaler samfunnet helseutgiftene og for det tredje betaler samfunnet trygd for meg.

Summen av disse samfunnskostnadene er så store at inngrepet, å tvinge sjåførene til å kjøre med belte, kan forsvares.

Alternativet til en bot for å kjøre uten belte kunne etter min oppfattning være at de blir meldt ut av folketrygden, og må dekke alle helseutgifter selv.


Så spør du, hva er sammenhengen med politiets sykemeldinger?


Samfunnet har laget til en ordning der arbeidstakere får dekket full lønn selv om de er syk. Dette er en flott ordning der fellesskapet løfter sammen slik at den som er syk ikke skal lide økonomisk for sin sykdom. Dette er en del av likhetstanken og solidaritetstanken.

Når en arbeidstaker tar ut en sykemelding, uten å være syk, så stjeler arbeidstakeren fra fellesskapets kasse. Dette er en form for bedrageri som samfunnet ikke aksepterer.

Prinsipiellt gjør den som snyter på sykepengene det samme som den som kjører uten bilbelte. Begge setter sine egne behov foran fellesskapets. Begge er korttenkte og dumme.

Den store forskjellen er likevel at den som kjører uten bilbelte bare utsetter samfunnet for en risiko for tap, mens den som snyter på sykepengene faktisk utsetter samfunnet for et tap.


Det har de siste ukene kommet fram at politiet bevisst foretar aksjoner for å ramme samfunnet. Aksjoner der de tar ut sykemeldinger samtidig. Aksjoner som utsetter borgerne, som politiet er satt til å beskytte, for risiko. Aksjoner som koster samfunnet ekstra utgifter gjennom utbetaling av overtid til vikarene. Aksjoner som er ulovlige og uakseptable.


Problemet mitt er at de politifolkene som med overlegg gjør noe langt verre enn å kjøre uten bilbelte, er de som er satt til å passe på at vi, borgerne, kjører med bilbelte.

Det er utslag av hykleri og dobbeltmoral.

"Sykemeldte" politifolk: FY PÅ DEG!

1 kommentar:

Kathrine sa...

Nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet for å være hjemmesyk idag - men etter å ha kjent etter en gang til vet jeg at det var helt sant. Så da er jeg ikke en snylter, bare en av de svake som fellesskapet har ofret seg for.

Takk for linken! Morsom.
Min strategi er som oftest en form for ærlighet inntyllet i "interessante momenter jeg ble så opphengt i å finne mer ut av". Ellers går nr 3 av seg selv, selv uten at jeg må stille spørsmålet, og til og med uten at det er spesielt ekstensielt. Du vet vi samfunnsforskere er jo ikke så opptatt av det ekstensielle men det konstruerte.