07 januar, 2011

Årsaker til misforholdet

Misforholdet jeg påpekte i forrige innlegg kan skyldes en lang rekke faktorer. Jeg tror at to forhold er sentrale.

For det første framstår alle de dominerende religionene som premiddelalderske. De er basert på dogmer og læresetninger som er konstruert før år 1000. Selv om de har vist en viss evne til å tilpasse seg, har religionene de siste 300 år fått gradvis mindre oppslutning i den vestlige kulturen. Denne første forklaringen er altså basert på at dogmene ikke holder overfor den kunnskap og kultur vi lever i.

Det andre forholdet jeg vil peke på er at religionenes uttrykk/image/kultur ikke har evnet å modernisere seg. Jeg vil bruke begrepet språk om dette. Med språk mener jeg for det første de ritualene, sangene, bønnene, og ikke minst ordene en bruker når en henvender seg til det åndelige. For det andre mener jeg de signalene fellesskapet sender ut til omverdenen om hva en står for, hva en tror på, hva en driver med. For det tredje mener jeg den forståelsen som er internt i fellesskapet, om hvem en er og hva en gjør.


I den kristne kirke har (minst) to ulike grupperinger forsøkt å modernisere kirken. De liberale (en åpen folkekirke) og de neokonservative (moderne karismatiske menigheter som Oslo Kristne Senter).

De liberale har forsøkt å tilpasse dogmene innen det rommet som kirken har gitt. De har ikke lyktes av to grunner. For det første har ikke kirken kunne gi dem det rommet de trenger for å tilpasse seg. For det andre har de ikke tilpasset språket til det moderne mennesket.

De neokonservative har forsøkt seg ved å tilpasse språket til det moderne mennesket. Jeg har selv en bakgrunn fra neokonservative fellesskap. Det som gjorde at jeg forlot skyldtes ikke språket. Det skyldtes dogmene. Samtidig som en moderniserer språket, blir en mer urokkelig i dogmene.


Disse hypotesene er selvsagt ikke testet på noen som helst måte. Min rasjonalitet, min erfaring og mine samtaler med medmennesker underbygger imidlertid disse. Forutsatt at disse holder mål, vil oppskriften på et åndelig fellesskap som kan vokse være ganske enkel:

1. Tilpass dogmene til hva folk faktisk tror på.

2. Bygg fellesskapet rundt et språk som kommuniserer med moderne mennesker.

Ingen kommentarer: