05 januar, 2011

Hva har mennesker til felles?

En venninne som er antropolog fortalte meg at antropoligisk forskning viser at mennesker kun har tre ting til felles.

Disse tre trekk som kan gjenkjennes i alle kjente kulturer. Jeg har forsøkt å finne kilde og utdypining på dette, men har desverre ikke lyktes. Jeg gjengir derfor min forståelse av trekkene, og den jeg kjenner meg mest sikker på er trekk nummer to.

Det første mener jeg var en variant av familiens omsorg for avkommet.

Det andre trekket er troen på en åndelighet.

Det tredje trekket er et fellesskap rundt det åndelige.


Dette gjør at de aller fleste mennesker i Norge, fordi de er mennesker, har en variant av en tro. I tillegg har alle mennesker et behov for et fellesskap rundt troen sin.

Når en ser på hvor mange mennsker som aktivt bekjenner sin tro, eller som deltar i et åndelig fellesskap, er det et abnormt misforhold.

Ingen kommentarer: