10 januar, 2011

En skisse for fellesskap

I en post 15 desember skrev jeg om fellesskapet på tre ulike nivåer; festen, i hjemmet og medvandrerne. Siden jeg i dag mangler et slikt fellesskap, og ikke har funnet et som kan duge for meg, ser jeg ingen annen løsning enn å starte et selv.

Dette er min tanke om framgangsmåte.

For det første må jeg begynne med å finne medvandrere. Mennesker som jeg kan dele Livet med. Mennesker som jeg kan be med, mennesker som kan veilede meg og motsatt. Et medvandrerfellesskap som dreier seg om livet, og om åndelige spørsmål.

Når jeg har funnet medvandrere, er det neste steget å invitere disse hjem. Enten til meg eller noen andre. Jeg antar at medvandrerne også har andre medvandrere. På den måten vil en kunne bli mange nok til å ha et fellesskap i hjemmet.

Midtpunktet for fellesskapet i hjemmet er mat.

Deretter handler det om deling og diskusjoner. Det handler om at en sammen forsøker å dele visdom om hva livet er, hvordan det leves. Hva som er bra, hva som ikke er bra. Det handler om å dele den visdommen som finnes i forskning, hellige skrifter og tenkning. Det handler om å bruke et konservativistisk utgangspunkt for å dele livet.

Så kommer den trickye delen. Den handler om å faktisk søke det åndelige. Det som er tricky med dette er at jeg ikke aner hvilket språk en da skal bruke. Det er tricky fordi jeg ikke ser et poeng i at andre skal lære mitt språk. En må altså skape et språk. Det nye språket må være slik at nye ikke synes det er for rart. Samtidig må det ha en dybde som gjør at det er egnet til fellesskap ikke bare horisontalt, men også vertikalt.

Jeg tror nok at deling og diskusjoner i begynnelsen må dreie seg om språk for åndelig fellesskap. At en må diskutere og prøve seg fram til noe som fungerer.

Den siste bestanddelen av husfellesskapet er å henge. At en har tid og rom til å bare være sammen. At det ikke er stress. At en kan prate sammen, le sammen, gråte sammen, være stille sammen, høre på musikk, ta oppvasken eller lignende.


Dersom dette fungerer, tror jeg virkningen vil være at flere folk får lyst til å være med. Siden det er begrenset hvor mange folk en får plass til i et hus, og det er begrenset hvor mange folk det er hensiktsmessig å samle på en slik måte for at alle skal få si sitt, må det etterhvert dannes flere husfellesskap.

Når det dannes flere husfellesskap, så tror jeg at tiden er inne for å etablere festen. Da kan en låne en cafe eller en uteplass. Da samles en, og gjør stort sett det samme som i hjemmene. Forskjellen er at en kanskje heller skal servere øl en mat.

Samtidig tenker jeg at det må gjøres veldig veldig enkelt. Å skulle tilpasse et lokale, eller betale leie vil være krevende. En må finne et lokale som har det en trenger. Siden det bør være servering der, så vil det økonomisk drifte seg selv - folk betaler for det de konsumerer. Denne betalingen dekker de kostnadene lokalet har med å ha gjengen samlet.


Forresten... jeg forstår at det kan ta litt tid før en er der.

Ingen kommentarer: