20 august, 2006

Fordi jeg kan...



I et intervju forsøkte Clinton å forklare sine handlinger med frøken Lewinsky. Han sier at grunnen til at han gjorde det var "fordi jeg kunne".

Dette svaret er blitt harsellert med av diverse kommentatorer, men jeg synes det er et meget godt svar. Det handler egentlig om karakter.

I hele mitt kristne liv har jeg forsøkt å forstå hva karakter er, og har forsøkt å skaffe meg en slik. Jeg tror at Clintons svar kan brukes til å forstå hva karakter er:

- Når en vakker kvinne tilbyr uforpliktende sex som ingen kommer til å få vite om, så kan en gjøre det. Karakter er når en lar være.

- Når studielånet er på konto så kan du svi av alt sammen på kort tid. Karakter er å følge mine økonomiråd.


Karakter kan kanskje forklares som det å si nei til et tilbud som vil gi deg glede her og nå, men på lengre sikt vil være negativt.

Karakter er å klare å ha et lengre perspektiv på livet.

Karakter er å se lengre enn sin egen navle.


Karakter er å ikke gjør alt det jeg kan.


Det var akkurat dette som var Clintons og de aller fleste av oss sitt problem. Vi har ikke karakteren som skal til for å alltid ta de rette valgene. Noen ganger får vår karakterbrist større konsekvenser en andre ganger.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Bra sagt.
Men hvem er egentli du? Vet jeg hvem du er? Vet du hvem jeg er? Har vi vært på noen leirer samtidig eller, og at jeg bare ikke husker deg? Jeg bare spør siden jeg kom på at du skrev på den forrige bloggen min om André Håberg m/fam.

Hilsen nyskjerrig :)

bigdaddy sa...

"Hvem er egentli du?"

Jeg inbiller meg at jeg hadde vært millionær om jeg kunne svare godt på det.


Jeg tror ikke at jeg kjenner deg, men jeg har bodd i Ålesund der Håberg bodde.

I tillegg har jeg forkynt på noen ungdomshelger på Leknes.

Sommeren 2000 var siste gang jeg var på Leknes, da var jeg leirprest på en barneleir. Dette er jo seks år siden, siden du går på vgs nå så kan det godt hende at du var der. Da har du møtt meg.

Når deg gjelder navn og slikt så kan jeg ikke komme med det, men bare spør Andre, han vet det.

Miriz sa...

Kan du ikke komme med navn? Hvorfor ikke det? Siden det er på nettet? Hm. Jeg var helt sikkert på den leiren. Skal du ikke se bort ifra. Men jeg ska spørre André.

Miriz sa...

Hm. Men hva skal jeg spørre André om da? "Hei, du det er en fyr som fortalte meg at han kjente deg og at vi var veldig heldige som skulle få deg. Hvem var det? Han sier han bodde i Ålesund." Hm. Skjønner han hvem det er da?

:)

Miriz sa...

Ehm. Mamma husker deg. Jeg er dattra til Tore og Liv Sørgård, tidligere Klevstad. Hvis du vet hvem det er (?). Skal prøve å spørre André. :)

(Beklager for mange kommentarer :)

bigdaddy sa...

Kjenner ikke igjen navnene på foreldrene dine, men husker ansikter bedre enn navn, når det har gått noen år.

Om du sier til Andre at jeg har bodd i Ålesund og bor i Tromsø nå, og kjenner han så vet han hvem det er.

Om du så legger på at sønnen min lød navnet "knappen" tidligere, så er all tvil fjernet...

Anonym sa...

Selvtiliten er det hvertfall ingen problemer med, all den tid å vise karakterstyrke er å følge DINE økonomiråd (råd som enhver med en smule sunn fornuft kan tenke seg frem til btw...) Og hvordan var det; hadde du sugd de rådene av egen pupp...?

Tore

bigdaddy sa...

Har jeg sugd rådene av egen pupp spør min venn Tore sarkastisk.

1. Jeg har ikke pupper. (Ingen kommentarer om vekta mi...)
2. Jeg vet ikke om en eneste selvstendig tanke jeg har tenkt.

Om jeg sier noe, så er det sannsynligvis et oppgulp av hva jeg har lest eller hørt tidligere. I mitt siste økonomiråd har jeg forsøkt å kreditere en av landets fremste økonomiske tenkere, prinsesse sprettball.


Så langt må jeg gi deg helt rett. Det er imidlertid ett av de kritiske poengene dine jeg må tilbakevise.

At enhver med litt sunn fornuft kunne tenkt seg fram til dette.

Jeg er faktisk ikke enig i det. Jeg anser det slik at alle som har fått studieplass på universitetet har den påkrevde sunne fornuft. Likevel så styrer studentene ofte sin økonomi på en skremmende dårlig måte.

Kunne de tenkt det ut selv? Åpenbart. Gjorde de det? Nei. Ble de blakk? Ja.

Dette min kjære Tore er et Kolumbi egg. Jeg må si at det å kritisere noen for å gjøre (eller skrive) det alle andre kunne klart, men ikke har gjort er å gå i samme fella som Columbus sine kritikere. (Satt den eller? :) )

Anonym sa...

veldig godt sagt, jeg er veldig enig, det bare lyser karakter av slike ord.

slik karakter ønsker jeg meg, og jeg tror som man speiles av de man henger med og det har jeg erfart i mitt 25årige langt liv allerede, vil jeg ergo henge med den personen som har den aboslutte feteste karakteren av dem alle, nemlig jesus himself, wee!

Anonym sa...

"fordi jeg kan" var det kevin mitnik sa til foresvar for at han hacka nokitel koden for en del år tilbake, mannen som er sett på som den farligste hackeren noensinne. Han ble satt inn og nektet tilgang til all elektronikk.

Han klarte ikke la være å hacke ting som fristet han, fordi han kunne hacke det..

btw, nå kan du abonnere på kommentarer til en bestemt artikkel på bloggen min..

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Bra post. At man har karakter, er noe av det beste en kan si om et menneske. Det ligger mye i det begrepet.

Anonym sa...

Dine tilbakemeldinger svir som solen i Sahara på et infisert kakkerlakk-bitt.

Tore

Anonym sa...

Må vel si at mriuz (for å hjelpe miriam litt) på en glimrende måte har samlet en del generelle økonomitips og presentert dem på en pedagogisk og lettfatteli måte. Da, TORE, må vi vel kunne si at det har blitt hans råd, og jeg er helt enig i at man utviser god karakter om man følger disse.

De som gjør rett selv om ingen ville visst det om de hadde valg galt er GULL verd i disse dager.

SOLveig sa...

m-hm.

som et suplement, narvesens slagord: "har du lyst, har du lov.." er kanskje tidenes verste slagord, spør du meg.

Anonym sa...

yo!
nå kan du igjen stille meg vanskelige og utspekulerte spørsmål angående min utdanningsplan.
og nå kan du få svar. gode svar. jeg har vært hos rådgiver og fått ordnings på alt. tror jeg.

bigdaddy sa...

Hver gang jeg ser narvesens reklame: "har du lyst - har du lov", så sier mitt indre:
"Har du vett - lar du vær"

Idalexa sa...

utrolig bra, bigdaddy. du reflekerer godt over et sentralt tema i livet.

det vi fristes til, men ikke gjør, bygger karakter.
det vi ikke fristes til, men likevel gjør, bygger karakter.

=)

bigdaddy sa...

Godt sagt idapia!

Anonym sa...

Syns karakter er kjempeteit!
Bare for de smarte lissom, de som har skjønt det lissom. Strebere hele gjenget, spør du meg.