15 august, 2006

Økonomitips for studenter #3


Tips #3 er: Nettbanken først!
Når du nå har planlagt årsøkonomien din så må du hver måned ta de nødvendige grep. Dette gjør du ved å bruke nettbanken først.

Hver måned betaler du tiende. Du mottar 6107,- hver måned. Jeg tar det for gitt at du får omgjort 40% av lånet til stipend. Stipendandelen er hver måned 2443. Lett avrundet er tienden 250,-. (I tillegg kommer hellige gaver). I august og januar betaler du ca 650,-. I tillegg kommer evt annen inntekt.

Tienden er det første du betaler hver måned.

Deretter betaler du husleia (Ikke si som min venn sa: "For meg er husleia ei uforutsett utgift").

Så betaler du de andre regningene: strøm, telefon og hva du enn har forpliktet deg til.

Gjør det til en regel å aldri røre lånet ditt før du har gjort det du skal med det på nettbanken. Husk: Du skal være hode og ikke hale.

11 kommentarer:

SOLveig sa...

utrolige brae tips.

æ sett to streker under alt.
og smiler og nikker med av erfaring.

veldig nyttig!!

NC sa...

vidunderlig! tenk hvis jeg hadde lest dette for 4 år siden.. vel, jeg er enda ung og tar tipsene til etterretning selv om jeg allerede har lært noen av tipsene på den harde måten. du er flink! takk, big daddy!

NC sa...

du er dessuten lagt til i bloggelinklista mi. omsider.

Idalexa sa...

du har liksom det beste å gi folk i forhold til hvor vi er i tida.
-dette skal jeg huske på til neste år når jeg står alene med økonomien=)

Anonym sa...

jeg må si du har en flott sønn!
(ikke ironi, selv om jeg ikke kjenner han så godt)

han har i alle fall gjort hederlige førsøk i å bli kjent med meg.
i går sendte han meg sikkert 10 sms fra barnevaktens telefon.
han er veldig flink. men, du må lære han at det ikke er så økonomisk å sende tomme meldinger. han sendte også gamle meldninger fra meg, i retur.

Anonym sa...

altså, anonymous er meg

Odd Markus Punsvik sa...

Svar til innlegget du la inn på min blogg...

Har hørt 2 forskjellige "versoner"; 1; Saueporten i Jerusalem var ca. en meter eller så høy og kaltes nåløye. hvis en kamel skulle inn der måtte den bøye seg ned og ta av seg alt av last og rikdom den eventuelt måtte ha med seg. En rik person må som alle andre og bøye kne og legge av seg alt, være villig til å gi fra seg alt for å bli frelst. Dette vil da være mer utfordring for en rik enn for en fattig.

2; Det er fysisk umulig for en kamel å gå gjennom ett nåløye på samme måte som det er fysisk umulig for ett menneske å "frelse seg selv". Det må ett mirakel fra Gud til for å gjennomføre "jobben" i begge tilfeller. Hvilke tilfelle som er mest krevende vites ikke....

Jeg heller mest til den andre versonen fordi den stemmer mest med andre skriftsteder.

elisabeth sa...

jeg ville bare si at jeg følger med på kokkebloggen din også:)
så vet du at noen titter innom der også.

Anonym sa...

TUSEN takk for disse fantastiske tipsan! Æ har nemlig prøvd å finne ut nøyaktig kor masse som e lån og kor masse som blir stipend og alt det der. ENDELIG noen som vet. TAkk takk takk! *Tips notert*
Forresten va det en UTROLIG bra preken på fredag. Klar, tydelig, direkte, relevant og morsom! Amen.

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Hvorfor er det opplest og vedtatt i mange sammenhenger at en skal betale tiende? Det blir ikke en gang satt spørsmålstegn ved det. Og hvorfor skal pengene gå til en organisasjon og ikke til mennesker som mangler penger til f.eks mat og klær?

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Huff, den kommentaren min ble visst litt krass. Var ikke ment sånn...