01 august, 2006

Livet som småbarnsfar


Halv ni i morrest ble jeg vekket av kona med beskjed om å skifte bleie på dattera som hadde bæsja. Jeg var takknemlig for å ha sovet en hel natt, og var raskt i gang med oppgaven.

Fant fram ny bleie, og vått papir til vaskingen. Tok av bæsjbleia, og vasket henne. I det jeg strakte meg etter klut nummer to (dette var en to kluters) så ser jeg at jenta løfter bein opp til magen, og jeg tenker: "har hun vondt i magen?". Så plutselig spruter det ut en tyntflytende lys brun væske ut av rompa hennes, som når en meter ut i rommet (jenta er 51 cm), som lager en stripe over hele det nevnte området, og renner ned på ryggen hennes.

Resultat: Håndduken, den nye bleia, bodyen, stellekommoden og gulvet røyk med. Vasking og kasting.

Etter å ha tørket av jenta, gulvet og stellekommoden, kastet den nye bleien i søpla og håndduken og bodyen i vaskemaskinen legger jeg ned jenta på en ny håndduk for et nytt forsøk.

På med ny bleie (raskt) og ny body. Så trekker jenta beina opp under seg, og jeg tenker: "jaja, jeg har da fått på henne bleie denne gangen". Men neida, denne gangen bæsjer hun ikke. Hun spyr! Stor bue.

Bodyen, håndduken og jenta må få seg en ny vask.

På med ny body, og ny håndduk.

Endelig ligger jenta der; ren, pen og nyskiftet. Jeg reflekterer over at dette gikk jo bra, da det på nytt braker i buksa hennes.

13 kommentarer:

Prinsesse Solstråle sa...

Dette må jo bety at jeg er dyktig til å gi henne mat, eller hva?

Anonym sa...

uffda...

har ikke så mye mer å si.

Anonym sa...

huffda, det er i allefall ikke for alltid..

kruldis sa...

Minn meg på å adoptere en pottetrent 2 åring i stedet..

Anonym sa...

Dette er en meget god grunn til at jeg ikke skal bli mamma enda... Jeg har mer enn nok med bæsjebleiene på sjukehjemmet, og spy takler jeg bare rett og slett ikke! Det blir en meget stor overgang å skifte på en baby istedenfor et gammelt menneske kan jeg se for meg, når den tid kommer.

elisabeth sa...

oj..øyvind leste denne posten;)

bigdaddy sa...

La meg bare si at bæsjen til et spedbarn er noe helt annet en bæsjen til gamle folk.

1. Den stinker ikke.
2. Den er ikke sticky
3. Den er som en væske.

Å skifte på toåringen derimot... Er vel omtrent som å skifte på gamlinger.

Kathrine sa...

Å det var jo akkurat sånn det var! Og jeg ble superstressa og fortvilt fordi jeg bare ville sitte ned med en kopp kaffe litt.

Til dere som ikke vet at bigdaddyen her ikke prater helt sant: babybæsj lukter.

NC sa...

Du er en helt, det er helt sikkert. Og til alle som sier ting som "å æsj, vi skal aldri bli foreldre"...feiginger!

bigdaddy sa...

Ja den lukter, men det er liksom en annen kaliber en voksenbæsj. Babybæsjen (av bare melk) fyller ikke rommet på samme måten. Karakteren er mindre skarp, den har en annen sødme, og noe mindre fruktighet...


(Beskrivelsen er hentet fra Vinmonopolets forsøk på å beskrive viner... :)

Uansett, heller skifte babybæsj en toåringsbæsj!!!

Anonym sa...

Det er greit nok lukta er anderledes, men lukta er ikke noe problem for meg nå, jeg er godt herdet...;) Jeg tenker heller på det faktum at den man skifter på er av en helt annen størrelse, noe som ofte letter arbeidet betydelig.

Anonym sa...

hahahaha... jeg må si, du er veldi flink til å skrive! og til å skifte bleier:)

Idalexa sa...

schweet...