11 september, 2007

Motregning

Når sønnen ber om forskudd på ukepengene på mandag, og får det, og foreldrene på lørdag avkorter utbetalingen med forskuddet foretar de motretning.

Dersom noen skylder det penger, og du skylder dem penger, så motregner dere, slik at kun differansen utbetales. Så fremt visse vilkår er oppfyllt har en krav på motregning.

Da jeg i dag lærte om motregning, kom jeg itl å tenke på at forsikringsselskapet vårt skylder oss noen titusen i et forsikringsoppgjør for bilen vår. Så har de sendt en ny regning til oss på 125,- i mellom legg for forsikringen av den nye bilen vår.

Jeg tenkte, dette må da være et typisk motregningstilfelle. Så jeg spurte jus-professoren, som mente at jeg da ville ha krav på motregning, ved å gi dem en erklæring på dette.

Da jeg ringte forsikringsselskapet for å erklære motregning :) ble jeg satt litt rundt omkring først. Før de fortalte meg at de ikke praktiserer motregning. Fordi det var ulike avdelinger i selskapet som gjorde dette.


Jeg tenker at den eneste måten å lære juss på er å forsøke å relatere det til det virkelige liv. Jeg har heller ikke aksjer i mitt forsikringsselskap, så i morgen sender jeg dem en skriftlig erklæring på at jeg krever motregning (sammen med andre papirer jeg likevel sender inn).


Skal bli spennende å se hva som skjer. :)


Til dere som lurer, så er jeg bare vrang mot folk jeg ikke kjenner...

Ingen kommentarer: