07 desember, 2010

Hev den seksuelle lavalder til 18 år!

Den seksuelle lavalder, har som jeg tidligere har vist, ikke noe å gjøre med hvor gamle en skal være før en har sex.

Den seksuelle lavalder er den alderen da barn ikke lengre har en lovbeskyttelse mot seksuelt misbruk av eldre og mer modne personer. Spørsmålet om hva den seksuelle lavalder bør være, er altså et spørsmål om hvor unge barn en vil beskytte.

Jeg er 32 år gammel. Om jeg skrur på all sjarm, og alle sleipe triks som alderen har lært meg, og forsøker å forføre en ung jente, og skulle lykkes med det. Hvor ung kan jenta være uten at jeg burde straffes for det?

Etter dagens lovverk vil det være helt greit at jeg forfører ei jente på 16. Selv mener jeg at ei jente på 16 år må ha en beskyttelse mot min uimotståelige sjarm, og at lavalderen derfor må heves til 18.

Så kan en argumentere med at 18 år også er for ungt for meg. Det er jeg enig i. Likevel blir det en stor forskjell. 18 åringen er ikke et barn, 18 åringen er voksen og skal ikke lengre beskyttes på samme måte. Den må stå til ansvar for sine valg.

Friheten til å velge, innebærer også retten til å gjøre dumme valg.

Ingen kommentarer: