17 desember, 2010

Konservatisme

Mitt neste dogme er konservatisme.

Wikipedia forklarer det slik:

"Konservatisme (fra latin conservare, «å bevare») er en samlebetegnelse for politiske og sosiale filosofier som ønsker å bevare eksisterende verdier og institusjoner i samfunnet, og som samtidig mener at endringer skal skje gradvis."

Selv om jeg har forkastet dominerende religioner innebærer ikke dette at jeg har forkastet ideene fra disse. Jeg er ikke så dum at jeg tror at jeg er smartere enn alle som har levd før meg.

Religionene har sagt at en ikke skal stjele eller drepe. Konservatisme innebærer for meg at disse idealene skal videreføres. Det betyr at jeg ikke skal stjele eller drepe, det betyr også at jeg skal oppfordre andre til å fraholde seg fra dette.

Dersom jeg skulle komme til at det likevel er riktig å stjele eller drepe vil dette kreve en rasjonell begrunnelse. Den rasjonelle begrunnelsen bør inneholde en forklaring på hvorfor en slik regel var aktuell da. Den før forklare hva som gjør at dette ikke er aktuelt nå. I tillegg bør den forklare hvorfor jeg nå aktivt skal bryte med den tidligere ideen.

Ingen kommentarer: