21 desember, 2010

Konservatisme 3.

Jeg vil nå gi et eksempel på en etisk regel som jeg på tross av konservatismen forkaster. Det dreier seg om lesbiske og homofile.

Både kristendom og Islam anser seksuell omgang med en av samme kjønn som uetisk.

For å forkaste en slik regel har jeg stilt tre krav:

1. Jeg må forklare hvorfor den var aktuell da.
Det er en rekke grunner til at homofili ikke ble akseptert. For det første var verden underbefolket; oppdraget var å bli mange og å fylle jorden. For det andre var samfunnet bygget opp rundt familien som en grunnstein. For det tredje var en avhengig av forsørgelse i flere generasjoner; altså de voksne forsørger de eldre og barna. For at de voksne skulle bli forsørget når de ble eldre, måtte de ha barn.

2. Jeg må forklare hvorfor den ikke lengre er aktuell.
Jorden er nå overbefolket. Individualismen er nå en grunnstein i samfunnet, og ikke familien (nå kan det spørres hvorvidt dette er uriktig basert på konservatismen). Når det gjelder forsørging er dette i vårt samfunn kollektivisert. Det betyr at vi forsørger våre eldre og våre barn gjennom skatteseddelen. Dette gjør at den enkelte ikke er avhengig av at han får barn for å bli forsørget, det er nok at samfunnet får barn.

3. Jeg må forklare hvorfor det positivt er greit nå.
Lesbiske og homofile opplever at det er naturlig for dem å leve slik. De opplever at det er en frarøvelse av deres rett til å være hele mennesker å ikke kunne leve ut sin legning.

Oppsummert er min vurdering at de grunner som taler for å fordømme/forby/motarbeide lesbisk/homofil praksis ikke lengre aktuelle. På toppen av dette anser jeg deg som en urimelig innskrenkning av menneskers valg å motarbeide dette.

Ingen kommentarer: