15 juli, 2006

Dåp av nyfødte?

Kjære Lutherske venner, dette er ikke ett innlegg mot barnedåp. Når en person kommer til tro, så omtaler Bibelen dette som en ny fødsel. Derfor omtaler jeg en slik for nyfødt, selv om vedkommende kan være utgammel. Litt flåsete: Ja, men måtte få til en overskrift.


Slik jeg forstår teologien til tilhengere av barnedåp så er frelsen knyttet til dåpen, noe som gjør at dåpen må komme hurtig etter troen for å være på den sikre siden.

Vi tilhengere av troende dåp, har praktisert at det skal gå kortest mulig tid fra vedkommende kommer til tro og til vedkommende blir døpt. Det forkynnes gjerne at det skal gjøres samme kveld.

Det er denne praksisen, at vi for hurtig døper de som kommer til tro jeg vil forsøke å opp.


La meg først helt kort si at jeg tror Guds nåde er så stor at frelsen ikke avhenger av om en er døpt eller ikke. Det skjer ingenting magisk i dåpen. Dåpen er en samvittighetspakt med Gud. Det gjør at dåpen skal skje i henhold til ens samvittighet.

Dette gjør at en som er døpt som barn, og mener dette er godt nok for den så er jeg enig i dette. Et slikt ståsted hevder jeg er teolgisk uriktig, men av så liten betydning at jeg langt på vei vil si at det ikke spiller noen rolle.

Ingen kommentarer: