04 juli, 2006

Klassereiser

Karl Marx bygde en ideologi over at historien består av en klassekamp, der arbeiderklassen står imot herskerklassen. Denne ideologien framstod i praksis som lite funksjonell, autoritær og antikristelig. I dag er denne forkastet av de fleste.

Likevel så virker det som om det gir mening å analysere samfunnet utifra ulike klasser. Om de som har utviklet disse teoriene har vært sterkt påvirket av Marx og hans etterfølgere vet jeg ikke, men jeg antar det.

I Norge er det et uproporsjonalt mange venstreorienterte akademikere. Disse har spesiellt markert seg i de "myke" fagdisiplinene. Det at disse gjennom dette former nasjonens måte å tenke på er utvilsomt. Det er derfor med en skepsis jeg møter de teoriene frøken Fryd har lært på sosiologiutdanningen, selv om jeg synes det gir mening.


Mine besteforeldre var utvilsomt arbeiderklasse. Mine foreldre er middelklasse. Jeg har vært arbeiderklasse, men forsøker å utdanne meg ut av denne.

Jeg har flere venner som er nivået under arbeiderklasse, dvs at de kun lever på sosialen. Det skremmende er deres barn, de får ingen stimulering i det hele tatt. Når jeg ser på disse så har jeg vansker med å forstå hvordan disse skal ta sin klassereise.

Hva skal til for å ta en individuell klassereise?

Kanskje jeg skal lese litt sosilogi?

4 kommentarer:

Anonym sa...

mine tips:
- du kan la deg påvirke av venner, eller andre i nettverket ditt, som er opptatt av å få en høy utdannelse. eller setter slike verdier høyt. (hvis du har noen slike) hvis ikke, skaff deg venner på den andre siden.

- du kan ta konkrete valg, sette deg mål som fører deg til et "høyere nivå". for eksempel studere..

- det viktigste er nok å være bevisst på at du faktisk kan gjøre noe med deg selv og posisjonen du er i nå. det er absolutt mulighet for at du kan oppnå en høyere klasseposisjon enn dine foreldre. du kan nå lengre, utvide ditt potensiale.

- selv om man e født inn i en arbeiderklassefamilie, er ikke skjebnen bestemt. alt er ikke sort-hvitt.

de teoriene som sosiologene trekker fram virker nok vel kategoriserende. men, det finnes mange unntak fra regelen. og man kan være uenig i teoriene, siden det bare er teorier..

du kan selv sørge for å være et unntak. om man personlig må gå inn for det, eller om det skjer av seg selv, er et interessant spørsmål..

by the way, sosiologi anbefales!!

Anonym sa...

Har du foresten hørt mer fra folkehjelpa og spilleautomatan? ka som skjer med saken?

Anonym sa...

riktig!!
ida marie solbakken er min storesøster:)

bigdaddy sa...

forresten så vet jeg at det staves sosiologi, og ikke sosilogi.