15 juli, 2006

Når skal dåpen skje?


Evangeliene og Brevene skaper teologien. Det er basert på teologien at vi praktiserer dåp. For å vurdere hvordan dette i praksis skal utføres er Apostlenes Gjerninger den beste veilederen vi har. Dette gjør at diskusjoner om hvordan dåp i praksis skal utføres som oftest begrunnes i Apostlenes Gjerninger.

På pinsedag kom 3000 mennesker til tro, disse ble samme dag døpt og lagt til menigheten. Filip døpte den etiopiske hoffmannen sannsynligvis få timer etter at disse møttes. Paulus døpte menigheten i Efesos kort tid etter at han kom dit.

Disse tre eksemplene brukes hyppig for å forsvare at dåpen skal skje raskt etter at vedkommende kom til tro.

Jeg har imidlertid noen innvendinger mot disse.

1. Av disse 3000 menneskene som kom til tro hadde de enten møtt Jesus selv, eller så var de dedikerte pilgrimmer som kjente de hellige skrifter og ventet på Messias. De hadde reist fra hele den, for dem, dakjente verden til Jerusalem for å delta på høytiden.

Når disse ble døpt samme dag som de kom til tro, så var det ikke hvem som helst. De kjente troen, de kjente dåpen, de kjente Jesus og de var ivrige tilbedere som ofret masse for dette før de fikk høre.

2. Den etiopiske hoffmannen satt i vognen og leste fra jesaja og forstod ikke hva som stod. Han hadde vært i jerusalem, og var nå ett par ukers reise derifra. La oss ta med ett par ting i beregningen her: 1. Bøker måtte skrives av for hånd, der var derfor ekstremt dyre. 2. Hoffmannen var fra etiopia, han leste boken på hebraisk. 3. Han hadde reist til Jerusalem for å tilbe. Han hadde altså sittet alene i en vogn i flere uker, etter å ha vært på reise for å finne Gud i kanskje flere måneder, han hadde lært seg et fremmed språk av denne hensikt og han hadde brukt ekstremt mye penger på dette.

Om du kommer til meg med en person som har de samme forutsetningene som denne, så vil jeg også døpe denne samme kvelden.

3. Menigheten i Efesos hadde hørt evangeliet og var kommet til tro. De manglet imidlertid noen grunnleggende ting som dåpen og DHÅ. Å døpe en menighet kollektivt når de tidligere ikke er døpt kan da ikke være noe problem. De kjenner jo troen, og har alle forutsetninger for å bli døpt.



De tre eksemplene jeg har vist til er de tre hyppigste som brukes for å argumentere for en rask dåp. Det finnes imidlertid også andre dåpsfortellinger i Apostlenes Gjerninger som jeg ikke har behandlet.

Dette gjør at jeg tror at vi må se på spørsmålet på nytt og forsøke å tenke hva vi tror er mest hensiktsmessig når det gjelder dette.


Jeg vil ta senere ta opp hva alternativet til en rask dåp kan være.

Så, hva skal vi forkynne?

Når skal den nye troende døpes?
Så snart som praktisk mulig.
Når vedkommende er klar for det.
La oss avskaffe dåpen.
Free polls from Pollhost.com

6 kommentarer:

Idalexa sa...

wow, æ får alltid sånn pc-respekt for de som har sånn stemmegreie på bloggene sine. du steg akkurat litt i "nerd"-gradene=)

bra innlegg. av og til glemmer man dåp litt.

bigdaddy sa...

Tankevekkende at 8 personer avgitt stemme, men ingen har kommentert innholdet i posten.

Videre interessant at alle 8 er enig med mitt ståsted, at dåp ikke haster.

Dette på tross av at innholdet bryter med ALL forkynnelse jeg har hørt på emnet.

Jeg finner det interessant.

maria sa...

Tror det er viktig at vedkommende er klar for det selv, om det er kjapt eller ikke tror jeg er mindre viktig. Tror det er "a journey" ("en reise" hørtes liksom ikke helt riktig ut...) hver enkelt må ta. Litt individuelt, vil jo ikke presse eller manipulere noen til noe de egentlig ikke helt vil heller... Men tror egentlig det er riktig med en rask dåp, det er bare det at folk må vite hva de gjør først... hmmm... makes sense??? forvirrer meg selv her...

I bunn og grunn tror jeg egentlig hele spørsmålet er litt uvesentlig. Kommer folk til tro, så la de heller få bruke litt tid på å bli overbevist av DHÅ om dåpen hvis de trenger det(tid altså)! Men for all del, vi må jo forkynne dåp for at de skal vite om det...

Anonym sa...

Uvesentlige saker dette, Marius. Det du, med din store kunnskap til skriftene, heller burde ta opp er: Hvor gammel er man, når man kan regnes som troende?

De som holder seg til troende dåp mener barnedåp er tøv, for spedbarnet har jo ingen tro. Vel, i hvilken alder kan et menneske sies å ha tro? kan en 2 åring ha tro for eksempel?

Jeg spørger kund, mitt kald er ei at svare.

Tore

bigdaddy sa...

Kruldis:

1. Mitt navn skal ikke brukes på denne bloggen.

2. Det spørsmålet du tar opp der er et helt annet spørsmål, som jeg planlegger å ta opp senere.

3. Dette er ikke uvesentlig, dette fordi måten vi behandler de menneskene som kommer til tro på, er helt avgjørende for deres videre tros liv. Dersom vi tror og praktiserer at de helst skal døpe seg samme kveld som de kommer til tro, så kan dette oppfattes som et visst press, som igjen kan gi negative konsekvenser. Uansett ståsted så er det viktig og det må være gjennomtenkt.

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Jeg tror ikke at dåpen er viktig. Dåp var en vanlig måte å bekjenne seg til en lære på på Jesu tid. Jeg mener ikke at vi skal avskaffe dåpen heller. Om noen er overbevist om at å la seg døpe er riktig for dem, så kan (eller bør) ingen andre hindre dem i å gjøre det.