09 juli, 2006

Hode i økonomiske spørsmål

Det er fint å si at en skal være hode og ikke hale, men for at dette skal få en praktisk betydning så må vi dele dette opp i ulike områder av livet.

Å være hodet (i motsetning til hale) i økonomiske spørsmål betyr blant annet:

1. Forbruket styres av hva en har bestemt seg for. Det er lett å bruke penger fordi vi har penger. Denne mentaliteten styrkes av hele samfunnet rundt oss. Vi utsettes for et så vanvittig kjøpepress at om vi ikke har tatt bestemmelser om hvordan vi skal bruke pengene så brukes de for fort, og en er blakk i god tid før neste lønningsdag.

2. Bruk kontanter. Når en drar og drar og drar kortet sitt så mister en kontrollen over hvor mye en skal bruke. Ved å ta ut det beløpet en skal bruke den neste uken i kontanter og gjemmer kortet i skuffen så styrer en sine egne impulser.

3. Spar 10%. Når kjøleskapet, oppvaskmaskinen eller bilen dør eller trenger å fikses så er det fint mulig å få dette finansiert av Elkjøp eller diverse finaniseringsselskaper. Deres forretningside er at de betaler kjøleskapet ditt nå og legger ut 5000,- så betaler du dette tilbake til dem med litt renter. Når du regner over det så ser du at prisen som oftest dobles. Ved å spare så slipper du å betale dobbelt så mye for kjøleskapet.

4. Gi tiende. Ved å gi bort ti prosent av inntekten så skjer det flere ting. For det første så lover Gud at han vil velsigne deg. Dette er i seg selv en god nok grunn til å gi. For det andre så er du med å bygge Guds rike. For det tredje så viser du deg selv at det er du som styrer pengene, og ikke pengene som styrer deg. Om du har problemer med å gi tiende så kan dette være fordi pengene styrer deg. For det fjerde så lærer du deg selv å være raus.

5. Finn ditt behov og fyll dette. Når du skal kjøpe en ny mobiltelefon så er det et enormt press på at du skal kjøpe den og den telefonen. Du må spørre deg selv hva du trenger, og hvorfor du trenger dette. Når du har dette klart så går du på butikken og kjøper det. Å betale mer en 1000 kroner for en mobiltelefon (uten binding) er bortkastede penger spør du meg. Samtidig så kan det hende at du har behov for å signalisere ting til folk ved din telefon, da kan det være hensiktsmessig å betale mer, men da skal du vite hva du gjør. Da vi kjøpte oss bærbare PCer så var behovet en bærbar PC med trådløs nettverkskort. Ved at vi definerte behovet så kunne vi kjøpe to PCer billigere en det andre betaler for en MAC.

6. Vær raus. Selv om en ikke skal kaste bort penger så skal en bruke denne urettferdige mammon til å vinne venner i denne verdenen. Når du er hode i din økonomi har du alltid råd til å spandere kaffe på andre folk. Gi penger ut. Det er å så.

7. Unn deg selv noe godt. Du skal ha kontroll over pengene, du skal være hode over dem. Penger er en utrolig dårlig herre, men en utrolig god tjener. Når du betrakter pengene som din tjener, så kan du også bruke dem til å bringe deg de tingene du ønsker. Så om du vil unne deg en MAC, en fancy telefon eller en natt på et hotell så gjør det.

Bare passe på at du gjør det som hode og ikke som hale.

8 kommentarer:

Anonym sa...

hei du!

jepp, jeg er søstra til han dærre erlend som begynnte på drottningborg. :)
nå er han gift og bor i oslo, kommer hjem på ferie i morra. det blir bra!

men hvem er du da egentlig? du er jo så hemmlighetsfull på bloggen din.. kan jo være at jeg har truffet deg en gang også..?

bigdaddy sa...

Tja...

Jeg var ungdomsarbeider i pinsekirka i Bodø i ett par år og var med i baptistkirka på Andenes ett år. Så har jeg vært sørpå og studerer nå jus i Tromsø og er med i Jesuskirka her.

Kjente Erlend via IRC, #Jesus.no og #kristen. Han var ganske engasjert der. Vet ikke om disse kanalene eksisterer enda.

Solveig M sa...

takk, jeg likte avslutninga di på innlegget! Jeg har nemlig planlagt å kjøpe meg mac, men kommer liksom meg aldri til å få gjort det!!
Men jeg trenger det faktisk!!

Hva tenker du om lån?

bigdaddy sa...

Hva tenker jeg om lån?

Utgangspunktet er at en skal søke å unngå lån. Når en låner penger så må en betale renter tilbake. Derfor kaster en bort penger på lån.

Det er utgangspunktet, som likevel må modifiseres. Om en skal eie en egen bolig, som viser seg å være det mest lønnsomme så må de aller fleste ta opp lån. Det samme gjelder med studier, det er vanskelig å klare seg gjennom studietiden uten å bruke studielån.

Når det gjelder de andre lånene, så mener jeg at disse kan unngås. Utgiftene til ferier, hvitevarer, brunevarer, dataprodukter, mobiler eller møbler mener jeg må dekkes av oppsparte midler.

Derfor er det viktig at en i sine budsjett legger inn 10% til sparing. Dette er ment å dekke større utgifter.

Når det gjelder bil så må jeg innrømme at vi tok opp lån på den bilen vi har i dag. Våre neste biler kommer imidlertid til å bli betalt kontant. Har jeg klart å spare opp 5000,- på bilkontoen så blir det en bil til det, og har jeg spart opp 500.000 så blir det en bil til det.

Bil er et typisk status symbol som en blakker seg på. Når en tar opp lån så ser en månedsbeløpet, en burde heller snu på dette og spare de månedene på forhånd.

ciwi sa...

aner jeg litt magnus persson i dette innlegget? det føltes slik.

hei forresten. hyggelig å hilse på .

Prinsesse Solstråle sa...

8. Ikke få panikk!

bigdaddy sa...

Jeg synes Magnus Persson er en utrolig bra mann. Desverre kjenner jeg han mest gjennom omtale og ikke personlig. Jeg hørte han tale en gang høsten 1998, thats it.

Har likevel sansen for måten han tenker menighet på. Og både han og jeg er nok påvirket av tenkningen til menigheter som søker å både være bibeltro og relevante for folk.

ciwi sa...

var på konferanse med herremannen i juni. syns det minnet litt om han ja. men bra er det ;) økonomi er viktig. hilsen blårussen.