10 juli, 2006

Fotballens sanne natur?

Ikke mange minuttene etter at FIFA hadde kåret VMs fotballspiller, så skaller Zidane til en medspiller. Angivelig fordi han ble kalt en terrorist.

Flere religionsvitere drar linken mellom fotball og det etterkristne europa, og hevder at fotballen har tatt den rollen som kirken hadde.

Hva slags religion er det en så har fått? Amerikanske forskere sammenlignet over 300.000 idrettskamper fra 1900 tallet og fant ut at fotball var den mest uforutsigbare idretten. Det er den idretten der underdoggen har størst sjanse til å slå favoritten. Fotball er altså den idretten med det største flax elementet.


Så hvilken rolle påtar så lederne i fotballreligionen seg? Jeg kunne si en hel del om ansvarlighet og bevissthet rundt sin rolle. Jeg vil likevel dra fram spørsmålet om karakter.

Karakter er det som egentlig bor i et menneske. Karakter er det som avgjør ens handlinger når andre ikke ser det.

Fotballen stiller krav til at guttene skal være flinke med en ball, at de skal være lydige treneren, at de skal evne å spille sammen på et lag. Når det gjelder karakterkrav så handler dette om å gidde å gjøre egentreningene.


Dette viste seg i episoden på slutten av VM finalen. Zidane som er VMs beste spiller hadde ikke selvkontroll nok til å overhøre en bemerkning. Zidane manglet det selvkontrollen og gikk fysisk til angrep på motspilleren.

Dette handler ikke om Zidane. Dette handler om hvilke rollemodeller som dyrkes fram. Ønsker vi at rollemodellene i samfunnets religion skal utvise en slik atferd som viser seg i dette tilfellet?



Skal helt på slutten innrømme at dette nok kommer som en liten frustrasjon over den altomslukende interessen fotball VM har hatt for oss som ikke er så interessert i denne idretten. Fotballen er vel ikke så ille, men jeg må jo gripe muligheten til å kritisere den. :)

5 kommentarer:

kruldis sa...

Vil gjerne henstille din oppmerksomhet mot min seneste postering under tåpelige, uimotsagte meninger.

Og la meg bare si at en mann som anser curling som sport ikke bør fremme egen ekspertise rundt alle idretters gud, fotball.

bigdaddy sa...

Hadde det ikke vært fordi det brøt med all blogg-etikette ville jeg slettet ditt innlegg da det håner aller sporters sport, nemlig curling.

Anonym sa...

mannfolk...

Idalexa sa...

helt greit at du kritiserer fotball. men jeg liker sporten!

faktisk syns jeg også curling er interessant og spennende..

-Hjelp, jeg er en mann!!

neida, det er jo helt greit med tanke på feminismen. jeg er til opplysning ikke feminist.

kremt, tror jeg har blogga litt for mye idag. beklager det..

=)

bigdaddy sa...

Du trengte vel å ta igjen etter et lengre avbrudd...