17 august, 2007

Fortsatt høstjakt?


Siden høstjakta på Reinås ble avsluttet litt for tidlig var det fortsatt behov for å jakte litt.

Bloggerne følger nok i denne saken den samstemte norske presse som ferter blod*.

Når ambulansepersonellet var på vei til skadestedet fikk de beskjed om at den skadde var en person som tidligere hadde laget bråk for ambulansene.

Min måte å forholde meg til andre på avhenger i stor grad av den informasjonen jeg har mottatt om vedkommende. Denne informasjonen kan jeg motta ved sladder, gjennom google eller simpelten gjennom førsteinntrykket.

I situasjoner der en selv blir utsatt for fare, skal helsepersonell beskytte seg selv.

Ambulansepersonellets atferd på skadestedet var helt klart preget av den informasjonen de fikk.

Nå vet vi ikke hvilken informasjon de fikk. Likevel vil jeg fra den deres atferd anta at de var opplyst om at vedkommende tidligere har ytt vold mot helsepersonell.

Dette understøttes av:
1. Ambulansen stoppet ti minutter før skadestedet.
2. Skadelidte ble ikke berørt.
3. Typen ukvemsord samsvarer med en slik bakgrunn.
4. Vegringen for å ta skadelidte i ambulansen.


Slik jeg ser det har dette ingenting med rasisme å gjøre.

Saken reiser to spørsmål:
1. Hvilken informasjon ble sendt til sjåførene på forhånd. Samsvarer sjåførenes atferd med denne informasjonen?
2. Hvorfor ble det sendt ut feilaktig informasjon? Hva er årsaken? Er noen å klandre? Hva kan gjøres for å sikre at riktig informasjon sendes ut senere?

Fordi selv om jeg skulle ha en navnebror som er en voldelig drittsekk, så vil ikke det frata meg min rett til øyeblikkelig hjelp. Dette må premedisinsk divisjon sikre, for at befolkningen skal kjenne seg trygg.


*ante ikke at jeg hadde det uttrykket i mitt vokabular.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver dette:

Saken reiser to spørsmål:
1. Hvilken informasjon ble sendt til sjåførene på forhånd. Samsvarer sjåførenes atferd med denne informasjonen?
2. Hvorfor ble det sendt ut feilaktig informasjon? Hva er årsaken? Er noen å klandre? Hva kan gjøres for å sikre at riktig informasjon sendes ut senere?

Jeg synes det er rart at du kan si at pga feil informasjon så vil ambulansepersonalet ha en grunn til å kunne forlate en mann som blør ut fra øret og munnen, og si til han når han står oppreist "Han kommer jo ikke til å dø..."
Og hvordan kan informasjon om en person som tidligere har vært voldelig mot amb.personal være lovgivende for personalet å forlate mannen?

Du sier også at denne hendelsen ikke er rasistisk... Da lurer jeg, har du noen gang hørt om en nordmann med blod ut av øret og munn som blir liggende igjen, og får slengt i ansiktet at "Han dør jo ikke"

Jeg vil våge å påstå at ambulansefolk har hentet mennesker før, som ikke har vært på langt nær så skadde som Ali var. Og så kan du fortelle meg hvordan mennesker som kun vha kursing og litt videregående skole kan stille slike "diagnoser" som gjør at de kan la være å ta mennesket med til observasjon på sykehuset. Er ikke en lege mer kvalifisert til det??
Tenk om din egen sønn eller datter hadde vært i den situasjonen?? Vil deres fortid med ambulansepers/helsenorge være grunn nok til at de ikke skulle få hjelp???

Hadde det i det hele tatt vært feil informasjon hadde nok ikke ambulansesjåførene blitt suspendert, og ei heller hadde Ullevål sykehus kommet ut med en offentlig beklagelse..

Det jeg heller setter spørsmål med, er heller din naiivitet til hvordan helsenorge i dag egentlig er...

T. S. R.

bigdaddy sa...

Jeg takker for inspillet. Jeg trengte litt tid på å tenke over dette.

La meg først si at vi er alle enige om at tjenestemennene gjorde grove feil. Det er derfor saken er unnskyldt, og under etterforskning.

Jeg opplever likevel at det er en veldig ensidig vinkling på det hele. Liten vilje til å forstå hva ambulansepersonellet hadde å forholde seg til.

For det første har det i kjølvannet av denne saken kommet fram eksempler med andre, etniske nordmenn, som har blitt forlatt av ambulanser.

Selv om dette skjedde med en mørkhudet, så kan vi ikke vite at det samme ikke ville skjedd med en etnisk nordmann.

Dette gjør at jeg ikke umiddelbart vil kalle det rasisme.


Helsearbeidere har en plikt til å yte helsehjelp, uavhengig av om de er på jobb eller ikke. Denne plikten strekker seg altså veldig langt.

Likevel har ikke helsearbeidere en plikt til å sette eget liv og helse i fare. Dette gjør at de må foreta en vurdering av risiko for seg selv opp imot den nytten de kan utføre.


I dette tilfellet var deres vurdering dårlig. De kunne og burde han handlet saken annerledes. De kunne bedt politimennene om assistanse.


Likevel så har de, og deres familier, ikke fortjent den stormen som har vært rundt dem i flere uker.


I mine ulike jobber har jeg gjort ulike feilvurderinger. Basert på mine feilvurderinger, må jeg anta at andre også gjør feilvurderinger.

Som en vis mann sa en gang:
Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen.