23 august, 2007

Jeg er uenig

Ikke slik at jeg har masse uvenner. Jeg tror at jeg bare har èn uvenn, og det er litt fint.

Jeg er overraskende ofte uenig med overmakta. Uansett om overmakta er representert ved eksperter, makt eller demokrati.

Ofte tenker jeg at dette skyldes at jeg er et fritt selvstendig tenkende individ. Andre ganger lurer jeg på om det bare skyldes trass. Det skifter mellom disse, men er vanligvis det første.

Jeg er nå i gang med min andre artikkel om ulovligheter i eksamensreglementet på det juridiske fakultet. Den første artikkelen, som er publisert, er flisespikkeri.

Den andre artikkelen som ikke er ferdig, har reell og praktisk betydning for mange studenter. Jeg skal ikke gå inn på artiklenes innhold, men må spørre meg selv hvorfor jeg gidder.


Er det rettferdighetsbehovet, er det kampen mot overmakta, er det trass eller er det rett og slett et behov for at jeg som jusstudent skal klare å få endret reglementet som juristene har laget, på grunnlag av dårlig håndtverk?

Ingen kommentarer: