16 august, 2007

Hvem har rett på sykkelen?


Sett at jeg har en fin sykkel som jeg annonserer til salgs for 500,-.

Så kommer Elin og ser på sykkelen. Hun mener det er en fin sykkel, og at den vil hun ha. Elin kommer rett fra butikken, og har unger i bilen. Så hun har ikke plass til sykkelen. Så hun betaler meg for sykkelen og avtaler at hun skal komme tilbake og hente den.

Mens Elin er borte kommer Jostein og vil også ha sykkelen. Så jeg selger sykkelen til Jostein, som tar den med seg.

En ting er at jeg ikke har krav på dobbel betaling. Det er greit. Spørsmålet er hvem av dem som har krav på sykkelen. Og ikke minst, hvorfor?

8 kommentarer:

Minneapolise sa...

Når Elin har betalt for sykkelen så er den jo hennes. Det du gjorde etterpå var å selge en sykkel som ikke var din, til Jostein, det blir feil.

bigdaddy sa...

At jeg er en slask skal ingen være i tvil om. :)

Svaret venter jeg litt med.

Prinsesse Solstråle sa...

Siden Elin og Jostein bor sammen, så kan de dele den. Så kan den ene passe barna hjemme, mens den andre drar ut og gir deg bank + tar de 1000 kronene tilbake.

bigdaddy sa...

I dette tilfellet må en analysere hvem som har eiendomsretten på sykkelen.

En analyse av dette viser at eiendomsrett består av to ting.

For det ene at en har betalt for gjenstanden. Både Elin og Jostein har betalt for den.

Neste kriteriet er hvem som har størst rett på gjenstanden.

Her følger vi den romerrettslige tradisjonen som sier: Først i tid, best i rett.

Siden Jostein var først i tid til å hente ut sykkelen, så har også Jostein den beste retten på sykkelen.


Sykkelen tilhører Jostein. Sorry Elin.

care sa...

Kjenner at jeg ikke likte denne tolkningen.

Minneapolise sa...

Så om du bestiller noe på internett, og betaler med kort, og så får du en lapp i posten noen dager etter om at noen andre dessverre kom og betalte og henta tingen du har bestilt, så den kommer dessverre ikke til deg, da hadde du syntes det var helt greit?

Anonym sa...

Enig med Minneapolise. Dersom det er jus du studerer, er jeg ikke sikker på om jeg vil krysse fingrene for det påfølgende jobbsøket ditt...

PS: jeg har en sykkel jeg strengt tatt ikke har bruk for; er du interessert?

bigdaddy sa...

Ooops her har min siste kommentar ikke kommet med.

Sett at du bestiller et noe på internett og betaler med kort. Noen dager senere mottar du det.

Så plutselig enda noen dager senere mottar du et brev der du blir bedt om å levere det fra deg.

Begrunnelsen for dette er at noen andre bestilte og betalte før deg.


Slik jeg ser det blir en slik situasjon enda mer urimelig.