14 august, 2007

Studiestart

I dag var det studiestart.

Jeg har omtrent ikke lest. Tiden har jeg brukt på bil. Bad student.


Siden det ser ut som om vi får kondemnert bilen vår, men det får jeg ikke vite før i morgen klokken 10.30, må vi ha ny bil.

Så hvilken bil kjøper vi? Hvor stor? Hvor ny? Type? Merke? Motor? Pris? Status? Farge?

Du kan si dagen har gått med på å studere sider som t-rex.no og finn.no.


Selv er jeg jo et snusfornuftig menneske. Kona er litt mer opptatt av følelser. Så vi blir ikke helt enige.

Etter en lang dag sitter vi igjen med to alternativer:

Mitt alternativ:
2001 mitsubishi space star, 1,8 GDI (122 HK). 33000 km. Selges på Bilauksjon. Antar vi kan få den til totalt 70.000. Bilen er matt i lakken, har noen små bulker og riper. Noe som drar ned verdien.

Konas alternativ:
1999 (2000) Volvo v40, 1,6 (109 HK), 124000. Selges i drammen. Ser bare lekker ut. Total pris på ca 85.000. Ser sinnsykt bra ut. Lekker.


Altså en nyere bil med bedre motor, nesten ikke kjørt som ikke ser ut i natta

mot

en eldre bil, mindre motor, bedre kjørekomfort, kjørt relativt langt, men ser til gjengjeld bra ut.


Frykter at kona får overtalt meg til det siste...

2 kommentarer:

Grom sa...

Kjøp Diesel! men Spacestar e større og Volvo V40 med 1.6 liter går som ei bøtte med dritt! Ei bøtte med dritt som du har forran deg i motvind! da er dilemmaet. Spacestar er stygg igjen.. hehe

bigdaddy sa...

Når det gjelder diesel så er jeg langt på vei enig.

Det er bare tre ting:
1. Diesel er så i vinden at alle skal ha det. Dermed går prisen opp og vinninga opp i spinninga.
2. Usikkerhet om ekstra årsavgift for biler uten partikkelfilter.
3. Eldre diesel motorer stinker verre en den omtalte bøtta. Spørsmålet er om vi har råd til en med en moderne motor.