28 august, 2007

Å stige i hakkeordenen.


På barneskolen fant jeg aldri min plass. Jeg ble ikke mobbet, men hadde heller ikke venner jeg kunne stole på. Jeg var mye ensom, og min "status" i klassen min var veldig lav.

På slutten av barneskolen forstod jeg at dette ikke hadde med min personlighet, eller mine egenskaper å gjøre. Det hadde å gjøre med et hierarki. Tilfeldighetene hadde plassert med blant de laveste plassene på dette hierarkiet.

I 6 klasse var jeg en måned på Kanariøyene på behandlingsreise for min astma. Vi begynte på den norske skolen der, og måtte finne oss vår plass i hierarkiet. Jeg var fast bestemt på å ikke havne nederst. Så ved første anledning gikk jeg i slosskamp med en av de kuleste guttene i klassen, og vant. Jeg og gutten ble kjempegode venner etterpå. Derved var jeg sikret en plass i den øverste delen av hierarkiet.

Så i to miljøer som på mange måter var like, hadde jeg en helt ulik status.


Overalt i samfunnet er det en slags uformell hakkeorden. Folk er ulikt plassert basert på kriterer for suksess i den enkelte gruppe.

Når en er plassert i hierarkiet er det mulig å bevege seg opp eller ned. Dette krever imidlertid en så stor innsats at det er vanskelig å rokke på den etablerte strukturen.


Det som imidlertid er interessant er når en kommer inn i en ny gruppe. Dersom en da på forhånd kjenner hvilke kriterier som styrer ens plassering, kan en tilpasse presentasjonen av seg selv til disse. En vil da kunne plassere seg selv høyere opp i hierarkiet enn en ellers ville oppnådd uten den bevisste strategien.

3 kommentarer:

Frøken Makeløs sa...

Men hvordan skal man kunne vite det da? Eller fins det noen universaltriks som fungerer over alt?

bigdaddy sa...

Makeløs påpeker utfordringen.

Hvordan kan en kjenne hvilke kriterier som styrer ens plassering i hierarkiet?

Problemet er at ulike grupper har ulike kriterier. Dette gjør at om en kjenner kriteriene i en gruppe, så er det ingen automatikk i at disse funker i en annen gruppe.


Å avsløre kriteriene er forsåvidt enkelt nok. Det kan være klesmerker, humor, utseende, intellekt, galskap osv osv.

Problemet er å avsløre kriteriene på et så tidlig tidspunkt at en ikke blir plassert i hierarkiet, før en har funnet en strategi for å styre plasseringen.

Til dette kjenner ikke jeg noen universaltriks.

Solveig M sa...

Havner man på veldig feil sted i hierarkiet, må man
a) Enten bli der og finne seg i det
b) Flytte
c) Vente noen år, til folk blir mer voksne og hierarkiet virker mindre truende