18 august, 2007

Må vite...

Da jeg jobbet som drosjesjåfør, lagerslask og andre lav status yrker opplevde jeg at banker, trygdekontor og andre ovenfra og ned institusjoner var veldig vanskelig å forholde seg til.

Jeg opplevde at jeg ble behandlet som en potensiellt kriminell og som uintelligent.

Det er pussig hvordan dette har endret seg etter at jeg ble student ved et juridisk fakultet (må vite...).

I går skulle svigermor hente en bankremisse, slik at hun kunne overta vår nye bil. Jeg måtte fakse over en fullmakt, med attestert kopi av min legitimasjon.

Da fullmakten kom igjennom var bildet på legitimasjonen helt svart. Bankdamen sa først at jeg måtte kopiere på nytt fordi dette ikke var godt nok.

Da irrettesatte jeg henne og sa at navnet var fint leselig, og at det attestert med rett kopi.

Da sier damen at ja her er det jo attestert fra det juridiske fakultet... Hvorpå hun konkluderer med at da går det jo helt fint.

Altså om jeg hadde fått det attestert på NAV eller en videregående skole, eller på Humanistisk fakultet så måtte jeg sende på nytt. Men fordi det var det juridiske fakultet, må vite, så var det i orden.

Akkurat som om vedkommende i ekspedisjonen på det juridiske fakultet er mer jurist enn i de andre ekspedisjonene.

6 kommentarer:

Prinsesse Solstråle sa...

De som er i ekspesdisjonen på IPS er nok ikke jurister...?
:-)
Men kontorsjefen hos oss er jurist da. Det er jo sant.

Solveig M sa...

det lønner seg å ta høyere utdanning!
...evt å ta "rett kopi" på juridisk fakultet...

Nemo sa...

Her er du inne på kjernen i samfunnet. "Likhetsprinsippet" er ren glasur uten substans. Personlig lider jeg desverre av en yrkesskade - og det kan jeg jo ikke noe for, så jeg skjems ikke av det. Ble imidlertid møtt som om jeg var en totalt idiot av (dengang) Aetat.

Med en IQ på godt over 200 er ikke det akkurat tilfelle.

Har nå tatt universitetsutdannelse, og systemet er bare så etterkommende... Yrkesskaden har jeg jo ennå - men pipen har fått en helt annen lyd - nå er jeg en ressursperson og jeg vet ikke hva...

Poenget er at systemet vårt nærmest tilber utdannelse - uavhengig av kompetanse eller menneskeverd.

orjanv sa...

det passer inn i boka "Utrolig, men sant", en gammel bok fra 70-80-tallet. jeg har den.

Prinsesse Solstråle sa...

Høyeste målte IQ i Norge er såvidt meg bekjent 187. Hvor fikk du målt din?

bigdaddy sa...

Synes Prinsesse Sprettball kom med en god kommentar.

Jeg mener IQ ikke sier noe om hvem man er, eller hvor ganglig man er for samfunnet eller lignende.

Jeg oppfatter Samuelsens statement om egen IQ som ikke noe annet enn en hersketeknikk.

Ved at han genierklærer seg selv, vil hans uttalelser bli tillagt en større vekt, av de som tillegger hans geniærklæring noen vekt.


Da blir det jo ekstra pussig når Prinsessen kommer med opplysninger som nok kan rokke ved Samuelsens geniærklæring.