07 august, 2007

Perspektiv på alder


I sommer skulle vi overnatte hos en venninne av Mamma. Hun er over en hyggelig dame på litt over 60, selv om hun ser yngre ut.

Så på veien dit forberedte jeg sønnen på dette. Jeg fortalte at vi skulle overnatte hjemme hos en gammel dame.

Guttungen som er tre år har forstått at han er tre år gammel, og har i hele ferien sagt til folk at han er tre år gammel. Så har han holdt tre fingre opp i lufta, for så å se på meg for å få en bekreftelse på at dette er hans alder.

Guttungen tok inn over seg at dette var en gammel dame. Så tenkte han nok: Jeg er tre år gammel. Hun er en gammel dame. Hvor gammel kan hun da være?

Så spør han meg hvor gammel hun er, og før jeg rekker å svare sier han: "er hun så gammel?" mens han viser hånda si med alle 5 fingrene ute og en blikk som sier at stort eldre en 5 år kan en vanskelig bli.

Ingen kommentarer: