13 august, 2007

Kona ble påkjørt av en lastebil


Hun kom kjørende opp en bakke og ante fred og ingen fare. Plutselig kommer det en lastebil ut av svingen i hennes kjørefelt.

Lastebilen, som ikke så kona da han kuttet svingen, forsøker å komme seg over i eget kjørefelt og traff panseret på skrått. 1/4 av fronten ble moset skrått inn, og lastebilen stoppet på siden av bilen.

Døra på vår bil gikk ikke opp fordi sideskjermen var trykket inn i døra. Lastebilen måtte flytte seg for at døren kunne åpnes.

Kona som var på vei til en legetime, ringte til legen og sa at hun ikke kom. Så ringte hun politiet, og ble satt over til AMK. AMK hadde lastebilsjåføren på den andre linjen. Alt dette skjedde før hun kom seg ut av bilen.

Så i tur og orden dukket politi, sykebil og brannbil opp.

Så hvordan gikk det?

Kona ble kjørt til sykehuset for sjekk. Hun hadde fått seg en liten trykk men er uskadd. Legen sa at hun skulle ta to paracet og legge seg til å sove. Dette for at muskulaturen skulle slappe av, så hun ble mindre støl. Hun er litt stiv i nakken, men legen mente dette var helt naturlig.


Jeg hentet henne på legevakta. Vi tok bussen til byen og hentet leiebil (Rav 4). Vi så på kollisjonsstedet, gransket bremsesporene og var helt enig i at det umulig kunne være hennes skyld.

Så dro vil til verkstedet der bilen står parkert. Verkstedmannen mente den nok stod der for godt, men at vi måtte avvente takstmannen.

Så kjørte jeg kona hjem. Hun sover nå. Har ringt og snakket med lastebilsjåføren. Han var skjønt enig i at det var hans feil. Han var forferdelig lei seg, og lurte på hvordan det gikk med kona. Han ble glad og lettet da han hørte at hun var uskadd. Han var overrasket over at han kunne gjøre en slik feil etter 30 år som yrkessjåfør.


Mine refleksjoner:
Først og fremst er jeg takknemlig for at kona er uskadd.
Om ulykken tenker jeg at dette var et leit uhell. Uhell skjer. Sjåføren av lastebilen kan helt klart klandres. Likevel ser jeg ingen grunn til å klandre han når kona var uskadd. Jeg tenker at det kunne vært meg som gjorde en feil i trafikken.

Videre må jeg reflektere over egen kjøring. Det gikk bra denne gangen. Det kunne imidlertid gått atskillig verre. Selv skal jeg tenke over hvordan jeg kutter svinger.


Verkstedet opplyste oss at de er helt fullbooket fram til 3 september. Hvilket betyr at om bilen skal fikses skjer det ikke før etter det.

Leiebilen har vi bare krav på i 10 dager (men hvilken bil... :) ).


Dette kombinert med at en oftest får mer igjen for en kondemnert bil en for samme bil som selges gjør at jeg virkelig håper hardt at jeg får telefon i dag eller i morgen om at bilen har vært på sin siste reis. Jeg vil ha ny bil.


Det er et vers som lyder:
Liten pike skolevei
lastebil
kjøttdeig.


Jeg er bare glad det ikke ble kjøttdeig i dag.

Bildet er et illustrasjonsbilde. Heldgivis.

1 kommentar:

Grom sa...

Bare husk at du kan kreve at motparts forsikringsselskap dekker deres leiebil til bilen deres er reparert (Eller kondemnert og dere har fått pengene)

Så kjør på ;)