25 august, 2007

Håndskum


Håndskum er en ny smart oppfinnelse fra handelsstanden. Det er håndsåpe som kommer ut som skum, slik at en slipper å gni såpen til skum selv.

Jeg leser alltid prisene på deg jeg kjøper. Ikke bare prisen, men også referanseprisen. På den måten så finnet jeg ut at håndskum koster veldig mye mer enn annen håndsåpe.

Her før sommeren kjøpte vi 5 flasker med håndskum på tilbud. Til min forferdelse oppdaget jeg at vi brukte under en uke på en flaske håndskum.

Håndskum er altså dyrere, og varer kortere enn vanlig såpe. Men guttungen elsker det.


Så begynte jeg å eksperimentere. Først forsøkte jeg å ha i vanlig håndsåpe i en tom håndskumflaske. Resultatet var at det kom ut håndsåpe. Så forsøkte jeg å ha i vann. Resultatet bedret seg. Etter litt testing fant jeg at en blanding på 50-50 håndsåpe og vann, blir det perfekt skum. Om jeg så tilsetter litt feks grønn konditorfarge, så blir det en farge som guttungen elsker.

Vips så får han håndskum, og istedet for å betale fire ganger så mye som for vanlig håndsåpe betaler jeg halvparten. Siden det en bruker tilsvarende mer skum, en såpe blir nok prisen den samme som vanlig håndsåpe.


Så kan enkelte lesere tenke at jeg er blå(gjerrig). Hvem gidder å eksperimentere med slikt? All den tid en familie på 4 skal leve på to studielån, og ingen lønnsinntekt, så krever det litt kreativitet og innsats.

I innkjøpene tenker jeg at det er dumt og betale for mye, og at det enkle er ofte det beste. På den måten har vi både bil, sparekonto og ordentlig middag hver dag.

8 kommentarer:

Prinsesse Solstråle sa...

Jeg har foretrukket at du droppet konditorfargen. Det ser bare ekkelt ut.

orjanv sa...

dette var en fantastisk artikkel under min kategori, "lifehack".

skal prøve ut tipset ditt bd.

Minneapolise sa...

Sikker på det bare er kona som er Sunnmøring??

bigdaddy sa...

Siden jeg har bodd der i nesten 5 år, så jeg kanskje tatt varig skade...

Grom sa...

og skal du spare ENDA mer så får du kjøpt 5 liters dunk med LANO håndsåpe på Norengros!

Unknown sa...

Er det virkelig sant at du har laget sånn skumsåpe MED konditorfarge??? Står ikke den ingrediensen litt i motsetning til det at man faktisk skal bli REN når man bruker såpe, ikke GRØNN??

bigdaddy sa...

Vanlig vann skylder bort konditorfarge. Så om det skulle være nok farge til å gjøre hendene grønne, noe det ikke er, og ikke bare skummet, ville det skylles bort med en gang.

Teo digger det.

Solveig M sa...

Heh, Krøllosofen beklager. Ny Generasjon har ikke begynt å kommentere på blogger!! Det var bare Solveig som var innlogget på Ny Generasjon-gmailen idet hun kommenterte. Uuuups...
*ler seg skakk i hjel over glippen*