16 mai, 2006

Bibelen som Guds Ord


I min forrige post postulerte jeg (bra setning!!!) at Bibelen er Guds Ord.

Med Bibelen mener jeg de kanoniske skrifter. Jeg legger også til grunn greske og hebraiske grunntekster (og de versene som er skrevet på arameisk).

Dette gjør at det spiller ingen rolle for meg om det var Peter som skrev 2.Peters brev eller ikke. For meg blir ikke det avgjørende.

Jeg tror at Gud har styrt prosessen der skriftene har blitt valgt ut, slik at de rette skriftene er der. Det betyr at det avgjørende ikke er hvem, når, hvorfor og hvordan skriftet ble til, men det faktum at det er en del av Bibelen.

Med dette utgangspunktet har jeg heller ingen problemer med å møte moderne Bibelforskning. Troen min er ikke basert på av hvem og når 2. Peter ble skrevet. Poenget er at det er i Guds Ord, og at det har en gyldighet i dag.

Når jeg kommer over på det stedet der jeg spør hvordan en skal fortolke det begynner de andre spørsmålene å bli interessante. Men det er da.

Ha en riktig god nasjonaldag alle sammen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

For oss som ikke er kristne og historikerene har det derimot noe å si. Kanskje ikke innholdsmessig, men rent historisk sett.

- the Party of Anger

bigdaddy sa...

Poenget er at Bibelen alltid vil ha to sider. På den ene siden er det en bok som vil kunne betraktes av historikerne og av ikke kristne på lik linje med andre antikke eller religiøse skrifter.

På den andre siden betrakter den troende Bibelen som noe mer.


Utfordringen for oss kristne er hvordan vi skal forholde oss til at vitenskapen dissekerer det vi holder for å være hellig.


Fra et vitenskapelig ståsted er en slik disseksjon nødvendig. For den troende oppleves det som krenkende.


Dette skaper konflikter og fiendebilder. For at en skal kunne betrakte hverandre med respekt trenger den kristne en tolkingsmodell som inkluderer begge perspektivene.

Det er en slik tolkingsmodell jeg forsøker å legge til grunn.


Når det gjelder spørsmålet om hvorfor vi kristne betrakter Bibelen som Guds Ord vil jeg nok behandle det senere.

elisabeth sa...

bra blogg! får lyst å begynne på andreåret på nbms..
angående tatoveringen som tror jeg ikke at jeg kommer til angre. har hatt lyst på det lenge, og det var ikke akkurat en ipulshandling