11 mai, 2006

Statsmannskap

Statsmannskap er den kunstformen som statsledere framviser. Det er dette de lærer gjennom partiskolen, det er dette de lærer på ball med kongen, det er dette de framviser når de møter statoverhoder fra andre land.

Statsmannskap. Et godt ord. Konservativt. Trygt. Etablert.

Når George Bush ringer for å gratulere Jens med valget, er dette et utslag av statsmannskap. Når Jens ikke svarer med et takk, men en beskjed om at "vi skal trekke styrkene ut fra Afghanistan" er det tvilsomt at det er statsmannskap.

Hver gang Øystein Djupedal, som utrolig nok kalles "kunnskapsminister" åpner munnen sin så utviser han mindre statsmannskap enn min sønn på 2 år.

Stilles det ikke krav til noe som helst lengre?I forbindelse med "forskerskandalen", må lederen for forskningsrådet framstå i media sammen med Djupedal. Når jeg så de sitte sammen på pressekonferanse, merket jeg at jeg mistet respekten for forskerne.

Det som for meg ødela respekten for forskerne, var ikke den ene løse forsker-kanonen, men det at sjefen til forskerne er Øystein Djupedal.

Ingen kommentarer: