28 mai, 2006

Demokratiets utfordring

Et parti som har en politikk som ikke vil tjene de fleste av sine velgere er i dag Norges største parti. Dette vitner om at det er noe galt med demokratiet. 70% av LO sine velgere stemmer FrP, og LO støtter AP med vanvittige pengesummer og på alle andre måter.

Dette er trusler for demokratiet.


Min oppfattning er at det almenne demokratiet åpner opp for demagogene.

En demagog er en folkeforfører. En som ved listige taleknep forfører folket. En som overtaler folket, og ikke overbeviser folket.

Demagogene er den sanne faren for demokratiet.


Så blir spørsmålet om en skal forsøke å gjøre noe med demagogene eller valgsystemet.

AP og AUF har i en årrekke forsøkt å ta et oppgjør med demagogene i FrP, og har oppnådd det motsatte av det de ønsket.

Så da blir spørsmålet om en kan endre på stemmerettsreglene uten å krenke det demokratiske idealet?

For 200 år siden var jo demokrati forbeholdt menn over 25, som eide land eller var byborgere (om jeg husker det rett).

Kan en stille krav til stemmeretten? Kan en kreve feks: en kunnskapsprøve? Utdanningskrav? Inntektskrav? Eller rett og slett kreve at folk må hente stemmekort ett år i forveien, og la de som klarer å huske dette og ta vare på det i ett år få stemme?


Jeg er fornøyd med landet jeg bor i. Likevel ser jeg mange samfunnstrekk jeg ikke liker. Jeg liker ikke medias makt. Jeg liker ikke demagogenes makt. Virkelighetsbildet blir for unyansert.

Ingen kommentarer: