16 mai, 2006

Om Bibelen

Den første tesen som kanskje må utfordres er selve Bibelen?

Om seg selv sier den noe slikt: "Hele skriften er innåndet av Gud". Ordet innåndet betyr inspirert, påvirket, innskrevet.

Samtidig er den skrevet av enkeltstående forfattere. Den bærer preg av tiden den er skrevet i. Den bærer preg av forfatterne. Den bærer preg av de omskiftningene som har skjedd.


Bibelen har da den særlige dobbeltrollen. På den ene siden er den skrevet av mennesker og for mennesker. På den annen side har de menneskelige forfatterne vært inspirert av Gud på en slik måte at den omtales som Guds Ord.


Jeg kjenner Bibelen bedre en de fleste. Jeg vet mye om hvem som skrev Bibelen. Jeg vet innholdet. Jeg vet når de ulike skriftene ble skrevet. Jeg vet hvorfor de ble skrevet. Jeg kjenner kulturen de ble skrevet i. Jeg vet hvordan skriften har blitt overlevert fra generasjon til generasjon. Det høres her ut som jeg er en oppblåst blære uten skam i livet, så for å moderere det så har jeg ingen teologisk embedseksamen og jeg kan verken gresk eller hebraisk, og det finnes veldig mange i dette landet som kan dette bedre enn meg, men sammenlignet med den bedrøvelige Bibelkunnskapen som Ola Nordmann besitter så vet jeg mye.

På tross av dette kan jeg ikke på noen som helst måte bevise at Bibelen er Guds Ord.

For meg er det derfor et postulat. Det er en grunnsetning som jeg tror på. Det er utgangspunktet mitt. Det er det som ligger til grunn. Men jeg kan ikke bevise det.

Ingen kommentarer: