28 mai, 2006

Er fortapelse og helvete det samme?

Selv om jeg knapt har hørt forkynnelse om helvete og evig pine, så er det uomtvistelig en del av de dogmene som anerkjennes. Videre vil jeg bemerke at det jeg skriver her ikke er sjekket direkte opp mot Bibelen, jeg skriver bare utifra det jeg husker.

I den lille forkynnelsen jeg har hørt om helvete er dette begrunnet i at alle mennesker har et evig liv.

Jeg har noen motforestillinger mot dette utgangspunktet, som jeg nå skal forsøke å imøtegå.

Johannes 3.16 omtales som den lille Bibel. Her oppsummeres Bibelen i ett lite vers. Fra hukommelsen: «For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den eneste, for at hver den som tror på han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»
Som alle kan se så stilles det her opp to alternativer:
1. Den som tror får det evige liv.
2. Den som ikke tror går fortapt.

Siden evig liv her er motsetningen til evig liv, må vi kunne slå fast at ordet fortapelse innebærer at livet begrenses, dvs at fortapelse er synonymt med et ikke evig liv.

Siden helvete innebærer «evig pine» (Matt 25.46) kan dette ikke være det samme som fortapelsen. Fortapelsen må da også være noe annet en sjøen med ild og svovel (åp 20), da de der skal pines dag og natt i evig tid.


På denne spinkle bakgrunn vil jeg våge å spørre: Er det slik at helvete og fortapelsen er det samme?

4 kommentarer:

Kunst Kriticum sa...

Jeg liker at du ikke tar alt for god fisk, men stiller spørsmål. Et VELDIG interessant spørsmål faktisk!

bigdaddy sa...

Du får spørre rektor... :)

Anonym sa...

om du spoler deg fram til joh 3:36, ser du igjen at den som tror på sønnen skal ha evig liv. dette nevner du ifra den lille bibel og dette tror vi på.

men motsetningen her er at den som ikke tror ikke skal "se livet", men få guds vrede over seg, og jeg skjønner "guds vrede" som noe kjipt, altså noe som oppleves kjipt.

for å oppleve noe kjipt burde jeg ikke opphøre å eksistere, for da er det ikke noe vrede som jeg skjønner det, for jeg kan vel ikke føle noe vrede over meg om jeg ikke eksisterer?

altså skjønner jeg verset sier at den som IKKE tror på sønnen skal ikke få være med gud, eller evig adskillelse ifra gud. Jeg sier ikke at det er det som står, men slik jeg skjønner det..

bibelversjon brukt: norsk 88

bigdaddy sa...

Joh. 3.36 "Den som tror på Sønnen, har evig liv; men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham." NO1930

Jeg er enig i at forutsetningen for fellesskap med Gud i dette livet og i det neste livet er å tro at Jesus stod opp fra de døde. Det er dette som er grunnlaget og basisen for alle kristne.


Det punktet jeg imidlertid undres på er hva som skjer med den som ikke tror. Uten at det er en komplett liste har vi så langt funnet at alternativene for den ikke-troende er helvete, fortapelse og Guds vrede.

Vi har alltid sagt at fortapelse er det samme som helvete, og altså det samme som ildsjøen. Denne påstanden sår jeg tvil om.

Hva er så Guds vrede? Strongs ordbok sier:

From G3713; properly desire (as a reaching forth or excitement of the mind), that is, (by analogy) violent passion (ire, or [justifiable] abhorrence); by implication punishment: - anger, indignation, vengeance, wrath.

Ordet synes da å ha med en aktiv handling å gjøre. Altså ikke en passiv vrede, men en slags hevn handling.

Er det kanskje på en slik bakgrunn at den katolske kirke i sin tid innførte 7 himler og skjærsilden?

Jeg er enig i at ordet vrede synes å samstemme med vår forståelse av helvete, men det bryter da likevel med fortapelsen som noe annet en helvete.

Jeg er takknemlig for alle innspill på dette!!!