17 juni, 2006

5 sekundersregelen

Når en mister bollen sin på bakken så gjelder 5 sekundersregelen. Om du plukker den opp før 5 sekunder er gått, koster bort smulene så kan den fortsatt spises.

5 sekunder er bare en veiledende tid. Om det bare er kjentfolk som har gått der utvides den med noen sekunder, og den innskrenkes noen sekunder avhengig av hvor fremmed stedet er, fuktighet og grad av skittenhet.

5 sekundersregelen er en fin tommelfinger regel i livet. Det er imidlertid to spørsmål som reiser seg til denne regelen. Det ene er om den har noen helsemessig begrunnelse: altså hvor lang tid tar det før bollen pådrar seg ulumskheter som en ikke vil putte i munnen? Det andre er hvorvidt 5 sekundersregelen er en regel en kan bruke på andre ting i livet?
Jeg mener:

PK: BD!!! Ikke se på den dama

BD: Hey! Det var under 5 sekunder!

8 kommentarer:

Prinsesse Solstråle sa...

Regelen gjelder KUN ting man mister. Å det er jeg HELT SIKKER på!

Hr. Norvald Nikolaisen sa...

5 sekundersregelen kan benyttes til det meste. f.eks pleier jeg å sovne igjen ca 5 sek etter jeg har satt vekkerklokka på snooze. når det gjelder ting man burde styre blikket unna, må man som regel ha et par sekunder til å vurdere om man skal se eller ikke.

Anonym sa...

Jeg så en episode av Mythbusters på Discovery der de tok for seg den myten. Deres konklusjon: Myth busted. Det finnes ikke hold i myten og bakteriene inntar maten med en gang.

Litt bakterier skader vel ikke, jeg er overbevist om at det er all rensligheten rundt oss som er årsaken til den stadig stigende andelen av befolkningen med astma og allergier

bigdaddy sa...

At 5 sekundersregelen er så allment kjent i den store vide verden at Discovery har laget et program om den er overraskende.

Det skuffende er at vår venn Kjetils akkurat har avskaffet 5 sekundersregelen. Har jeg mulighet til å slette hans innlegg eller vil det stride mot god moral i tillegg til almenne bloggregler?

Lurer på om Mythbusters har sett på myten om at en får astma og allergi av for lite bakterier og slikt?

Gjør dette også at en eventuell analogi av 5 sekundersregelen ikke har gyldighet?

Kunst Kriticum sa...

Du poster alt for mye, klarer ikke å følge med. Men av og til så kommer det noen gullkorn. Jeg har tatt på meg ansvaret å gi ut big daddys gullkorn fra bloggemunn i hefteform (det hadde ihvertfall vært en bra ide)

Anonym sa...

5 sekundersregelen er ikke noen regel, og man mister noe på gulvet, så er det opp til en selv om en vil spise det eller ikke, samma om det har liggi der i 2 eller 10 sekunder og hvor hen i verden det er. For så si det sånn: Mister jeg godteri i stua vår, er den i munnen 2 sekunder seinere, evn etter litt skylling under springen, mens på kinoen er det i søpla så snart filmen er ferdig... Jeg trodde derimot dette var den allmenne "plukke-opp-og-spise-regelen"...

bigdaddy sa...

Om en mister noe på gulvet og så må skylle det, så har det lagt der for lenge. Dette er uavhengig av om det er godteri eller ikke.

Likevel så kan nok 5 sekundersregelen utvides til en 5 min til 5 timers regel om en aksepterer skylling.

Prinsesse Solstråle sa...

Jeg synes skylling er greit i blant. Sånn som i dag når jeg mistet melonbiten min ned på det støvete teppet i stua.
Kun to sekunder lå den der, og så ble støvet skyllet av. Hadde ikke vært det samme om jeg mista den på bakken i ett busskur og skylte den i en søledam...