14 juni, 2006

Statskirken.... irriterer...

Statskirka i ishavsbyen har laget et medlemsmagasin som kommer ut 4 ganger i året. Det er et helt greit magasin der de opplyser om hva de driver med. Det kan hende at leserne får lyst til å synge i kor eller bli med på babysynging, og dersom det skjer så kan jo dette magasinet være med å redde noen sjeler til himmelen.

Men har statskirka et medlemsregister? Alle oss som for en uke eller tre siden mottok brev om at vi er dobbeltregistrert er det tydelig at de ikke har et medlemsregister.

Så hvordan skal en sende ut et magasin til sine medlemer når en ikke har noe medlemsregister? Jo en sender det ut til alle. Statskirka er jo for alle vettu.

Så fikk vi stakkars postmenn utlevert ett sett med reklame som skulle til alle husstander, dette inkluderte "kirkenytt" (navnet sier sitt). Så fikk vi utlevert en bunke av "kirkenytt", med beskjed om at dette skulle i alle de postkassene som har reservert seg mot uadressert reklame.

Jeg forsøkte å si at disse kanskje ikke ønsket dette, siden de har reservert seg, men neida. Alle skal ha. Det er jo fra kirka må vite.


Hva med de som ikke er medlemmer av kirka og ikke ønsker reklame i postkassa? Da presterer statskirka igjen å trenge seg innpå alle sammen på en meget ufin måte.


Og jeg minnes aksjonen "fra minus til pluss" på nittitallet. Her ble et evangeliseringshefte delt ut til alle husstander i Norge, unntatt de som hadde reservert seg.


På den ene side: velsignet være statskirka, må de lykkes.

På den andre siden: Statskirka eier virkelig ikke respekt for folk.

Skill kirke og stat. NÅ!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg fikk også et brev om jeg var dobbelt-registrert, og blei meget forstørret. Jeg har i alle år trodd jeg ikke var medlem av statskirka, jeg er ikke døpt der, ikke konfirmert der og dessuten er jeg pinsevenn og medlem i Evangeliehuset. Men neida, det har visst ingenting å si, for statskirka henter "medlemsregisteret" sitt fra folkeregisteret, noe så uhørt! Helt bort i natta komisk og tragisk spør du meg...