26 juni, 2006

Økoteologi?

Ettersom bevistheten om miljøvern har økt gjennom de siste 30 årene, har deler av kirken kastet seg med på dette.

Det begynte i USA, og har derifra sprett seg over hele verden i ulike protestantiske menigheter. Det har etterhvert blitt utviklet en miljø-teologi, altså økoteologi. Denne har sitt utgangspunkt i tanken om at menneskene har et forvalteransvar for jorden. For deler av kirken har dette vært viktig.

Økoteologien må balansere fint. På den ene siden må en ikke guddomeliggjøre jorden, da blir det nesten panteistisk. På den andre siden så er spørsmålet hvorvidt en skal ta vare på en jord som likevel skal gå til grunne (og skapes på nytt). Det er også flere andre balanseganger i økoteologien.

Det en ser er at for mange mennesker er miljøvern en viktig verdi, og for dem er ikke kirken relevant om den ikke taler også på dette området.


I Norge ser jeg at en i Lutherske kretser har tatt dette opp for alvor. En har egne miljøliturgier, kirken prater om dette. Kirken i Bergen har feks gått hardt ut imot Clear Channel, og har tilsynelatende tjent på dette.


I de frikirkelige kretsene, der jeg kjenner meg hjemme, har imidlertid ikke økoteologi vært et tema. I de snart 13 årene jeg har gått i ulike frikirker har jeg til dags dato aldri hørt dette vært tatt opp som et tema.

Hvorfor? Skal ikke kirken ha en mening om dette? Eller har vi det for komfortabelt i bilene våre?

3 kommentarer:

Prinsesse Solstråle sa...

Må kirken ha en mening om absolutt alt?
Når det ikke finnes noen tydelig bibelsk retning, så kan vi vel la det ligge?
Å hvis man skal involvere seg i miljøspm så kan man kanskje greie det uten å måtte ha en bibelsk basis for det. Vi er ikke helt ensporet heller da...

Anonym sa...

La kirken lede mennesker til kristus, ikke drive politikk!

Eller vil du at man skal støte vekk de som ikke er opptatt av miljøvern?

bigdaddy sa...

Jeg er enig i at kirken skal lede mennesker til Kristus. Det er jo hovedoppgaven.

Samtidig så tror jeg også på en kirke som påvirker samfunnet. For at kirken skal være relevant må den også tale om de tingene som menneskene i samfunnet finner relevante.

Peter spør om de som ikke er opptatt av miljøvern. Jeg er usikker. For på den ene siden skal kirken være sann. Den skal søke å ha en riktig teologi, uavhengig av opinionens skiftende meninger. På den andre siden skal den være relevant.

Jeg tror at akkurat her er det en balansegang. Usikkerheten er om kirken klarer denne balansegangen.