11 juni, 2006

Matlagning

Jeg elsker å lage mat.

Det å bruke en dag på å lage et måltid setter jeg umåtelig pris på. For meg er det en av livets store verdier.

Hver dag lager jeg middag til familien, og kjøkkenet er mitt ansvarsområde i heimen (det er kanskje derfor det ikke alltid er strøkent der...)


Til min store glede ble jeg utfordret til å lage mat til et utdrikkingslag i går.

Jeg brukte først ett par dager på å tenke igjennom hva som skulle lages.

Jeg laget først følgende meny:
Forrett: Melon med spekeskinke
Hovedrett: Coq au Vine
Dessert: Diverse snacks.

Fredag kveld var jeg rundt omkring i ulike butikker å så etter råvarer som kunne brukes. Jeg kjøpte blant annet 4 kilo med kylling, 48 sjalottløk, 300 gram sopp, gulerøtter, fersk persille, bacon, hvitløk, selleri og en flaske rødvin.

Disse ingrediensene (untatt sopp) ble blandet sammen til en marinade, der kyllingen hvilte i til neste dag. Når jeg stod der å laget maten fant jeg ut at jeg nok hadde beregnet litt lite etter oppskriften. Så tenkte jeg, jeg må lage en forrett til. Hva skal det være?

Dagen etterpå dro vi til butikken. Jeg løp rundt å så etter inspirasjon og tenkte, hva med noe mexicansk? (Ja Karla, jeg vet at det vi regner som mexicansk ikke samsvarer med det Mexicanerne spiser). Så kjøpte jeg masse nachos, et kilo kjøttdeig, taco krydder, salsa, ost og rømme. Jeg nachos i bunnen av en dyp stekeform, tømte over den ferdistekte kjøttdeigen som var iblandet tacokryddet, tømte over salsa, og dekte det hele med et tykt lag med ost. Det så mest ut som pizza.

Vannmelon er som alle vet både søt og full av vann. Spekeskinke er salt og tørt. Jeg skjærte ut stykker av vannmelonen som var mellom 2 og 4 cm på hver side, så festet jeg en bit spekeskinke på hver melonbit med en tannpirker. Om du gjør dette hjemme så skal du få noen tips: 1. Ikke bruk tannpirkere med mint smak. 2. Du får spekeskinken til halv pris ved å velge avskjær fra Stranda Speke mat (Rema 1000 kr 118 pr kg). Denne retten synes jeg er helt fantastisk. De som spiste maten syntes det smakte rart og underlig, men det gikk unna.


Marinaden ble silt. Kyllingbitene stekte i jeg i olivenolje. Grønnsakene fikk hvile. Så laget jeg saus av marinaden. La så kyllingbiter og grønnsaker til koking i sausen. Det skulle ha 30 minutter etter oppkoket, og fikk desverre for mye pga feilberegning da vi gutta lekte krig.

Siden jeg stinker når det gjelder tidsberegning og var noe syk, så kom jeg omtrent 4 timer for sent til utdrikkingslaget.


Den våkne leser vil nok spørre hvordan det passet med mexicansk til fransk mat. Jeg hadde tenkt igjennom problemstillingen, og er i utgangspunktet enig at kombinasjonen kan være litt for heftig.

Så jeg serverte det mexicanske først. Deretter fikk de melonen med spekeskinken. Smaken fra det mexicanske var da blitt nøytralisert. Og en var klar til en ny rett, hovedretten.


Så hvordan gikk det?
Det virket på meg som om gutta satte størst pris på nachosgreia. Det kan være fordi de var mest sultne da. Det virker som om melonene falt i smakt.

Hovedretten er jeg imidlertid litt usikker på. Jeg tror den smakte slik den skulle, men den ble liksom litt tam i smaken sammenlignet med det de hadde fått foran. Det ble kanskje litt for mye kræsj? Jeg er litt usikker.

I tillegg til det så var ikke gjestene like entusiastiske for den siste retten som de var for den første. Det var ingen klager for å si det sånn, men den ble ikke lovprist like heftig.


Jeg elsker å lage mat. Gleder meg til neste mulighet. Da skal jeg passe bedre på kombinasjonene.

2 kommentarer:

bigdaddy sa...

Beklager at den saken der ble litt lang. Men jeg kjente på engasjementet ovenfor god mat.

Anonym sa...

De blei kanskje litt mette etterhvert, Marius? Det hadde iallfall jeg blitt... Men det hørtes faktisk genialt godt ut;) Får vann i munnen bare av å lese om det. Håper mannen min leser dette innlegget ditt...;)