11 juni, 2006

Ja til dødsstraff

Ok så er overskriften villedende. Jeg må likevel si at jeg er faktisk i tvil.

Percy, her til venstre har innrømmet at han har skutt 3 mennesker. Hva skal vi gjøre med slike som han? Hva skal vi gjøre med de som tar livet av noen, med en gang de kommer ut fra fengselet for å ha drept noen andre? Er det riktig at samfunnet skal brødfø disse resten av livet deres? Er det ikke bedre å bare bli kvitt dem?

Jeg gikk på en Bibelskole med studenter fra de fleste verdensdeler. I etikk timene diskuterte vi dødsstraff.

Det viste seg at de som kom fra land som praktiserte dødsstraff også var tilhengere av dette. De argumenterte for dette utifra at mosebøkenes lover som regulerer samfunnet tillater dødsstraff.

De som kom fra land som ikke praktiserte dødsstraff var også motstandere av dette. Fra den siden ble det argumentert med nåde og beretningen i Joh 8 ble tatt fram.

Så hva lærer egentlig Bibelen om dette?

Hvilken tolkningsmodell er det vi bruker? Vi burde bruke en modell der vi kommer fram til et syn som ikke nødvendigvis samsvarer med den kulturen vi lever i.

Hva mener du? For eller mot dødsstraff?

5 kommentarer:

Unknown sa...

jammen jeg haaar jo ikke internett...
hvis uttrykket "gå på veggene" ikke hadde substant mening, har det iallfall fått det nå!!!
jeg bokstavelig talt går på veggene...
hvem skulle tro at man var SÅ avhengig av internett for å fungere sosialt???
stygge australia, det er nærsmest umulig å få til å opprette internett!!!!!!
hyyyyl, jeg blir gaaal.
hvem er du?
smiil/sonjaen

Anonym sa...

Jeg er imot dødsstraff, jeg er tross alt fra Norge;) Men jeg er for fengselsstraff på livstid... Men ja: Det er jo faktisk vanskelig. For mange av de som dømmes til livstid har jo faktisk ikke noe liv lenger... Men noen av de har jo det...

Anonym sa...

Jeg er av den overbevisning at Bibelen ikke er entydig i sitt budskap.

GT, som gir bedre veiledning for nasjonene åpner for dødsstraff, mens NT vbare gjør dette til en viss gra.(Paulus snakker om myndighetens sverd som er gitt av Gud)

Jeg er prisnsippiell tilhenger av dødsstraff. Jeg mener at samfunnet har rett til å ta liv. Det er noe helt annet enn om jeg gjør det samme, jfr. Budet om ikke å slå i hjel.

Jeg er likevell motstander av bruken av dødsstraff. Justusmord vil kunne finne sted. Da er straffen inversibel. Det kan rett og slett ikke gjøres godt igjen.

Forøvrig mener jeg vi har bedre argumenter enn bibelen når politikk skal avgjøres..

Men det funker jo på en blogg

Anonym sa...

Tenk på hvis en person har begått mord, å får dødsstraff. Da er det ingen håp for han. Hvis han får leve videre kan han bli kjent med Jesus. Tenk på det du!! (det er jo ikke sikkert at han blir kjent med han, men dør han, får han ikke fler sjanser)

bigdaddy sa...

Silje:

Jeg ser helt klart poenget. Likevel så har alle en tid til å omvende seg. De fleste av oss vet ikke når vi skal dø, og vil derfor utsette å avklare de nødvendige ting, kanskje litt for lenge.

Den som sitter på dødscelle vet dagen og timen. Derved vil jeg si at sjansene for at han da får sin sak i orden med Gud er større en i et system som ikke tillater dødsstraff.