04 juni, 2006

Litt skryt også...

Lånekassens gjør utdanning mulig. Er budskapet fra deres nettsider.

De gjør det.

For halvannet år siden var jeg og en rektor på ett Australsk College ute på en helaften.

Da jeg fikk innblikk i hvordan de der finansierte studiene sine skjønte jeg at mine klager over lånekassen ble litt flaue.

Hvem betaler skoleplassen? En skoleplass koster nok minst 50.000 i året. I Norge betaler staten dette. I de fleste andre land må en dekke dette selv. Derfor sparer foreldrene til barnas utdanning. Det er ikke lommepengene de sparer til. Det er skolepengene de sparer til.

De som ikke har foreldre som kan dekke dette må enten få stipend eller betale tilbake utdanningen til institusjonen med prosenttrekk av lønnen etter at de er ferdig utdannet.

Kostnader til livsopphold dekker alle ved å arbeide litt på McDonalds om sommeren og helgene.

På tross av mine 5 klagepunkter på lånekassen, så gjør de virkelig utdanning mulig. En takk til de som har gitt oss denne muligheten!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Du kona kommuniserer faktisk via blog. What's the world coming to...?

Tore

bigdaddy sa...

Hvorfor skal vi prate med hverandre når vi kan blogge med hverandre?

Usikker på om det er en forbedring av ekteskapet at vi kommuniserer elektronisk...