16 juni, 2006

Konservativ eller liberal?

Jeg blir av og til spurt: Er du en konservativ eller en liberal kristen?


Problemet med disse ordene er at de omfatter alle områdene i livet. Om jeg sier at jeg har et konservativt Bibelsyn så tror folk at jeg derfor vil brenne kvinnelige prester.

Om jeg sier at jeg har et liberalt Bibelsyn, så tror folk jeg er homo, eventuellt forsøker å bli det.


Problemet i dag er at de som bruker Bibelen på en fornuftig måte (les: konservativ) også tror at en må være konservativ i økonomisk politikk og konservativ (gammeldags) i sine meninger.

De liberale faller i den motsatte grøften. De tar innover seg Nord/Sør problematikken, de ser samfunnets svake, de vil bekjempe HIV, de er ikke konservative i økonomisk politikk og forsøker å tenke nye tanker. Så slutter de helt feil, og tror at de derfor må ha et liberalt syn på Bibelen.


Jeg var med i KrFU i en periode. Der opplevde jeg at den fraksjonen som ønsket å ta vare på de Bibelske verdiene samtidig i økonomisk politikk hellet mot Høyre FrP. Den fraksjonen som ønsket ett rettferdig samfunn ikke ønsket å ta vare på de Bibelske verdiene.


Jeg er i dag politisk uavhengig. Jeg liker å tro om meg selv at jeg verken er konservativ i mine meninger eller i tanker om økonomisk politikk. Jeg er delvis liberal med andre ord. Samtidig så har jeg et Bibelsyn som sier at Bibelen er Guds Ord til oss i dag.

Så hva skal jeg svare?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,

Vi finner opp et nytt ord: Liberativ

eller var det Konserval?

bigdaddy sa...

Konserval høres ut som en hval som er konservert. Kanskje et alternativ til tunfisk på boks?

Liberativ likte jeg. Det tror jeg at jeg skal bruke.

Takk til kjetils!!! (Uansett hvem det er).

Anonym sa...

Hei igjen,

Jeg dumpa inn på bloggen din via mine gode venner Kristine og Stian sin hjemmeside, så får du plassert meg også.

Ha en strålende helg.

KjetilS

maria sa...

long time... så hyggelig å dumpe på deg her... tok litt tid før jeg kobla hvem d var (men ikke så altfor lenge altså...)

Trivst fremdeles oppe i nord? (kanskje dumt spørsmål til en som opprinnelig kommer derfra,men..)

Anonym sa...

Kjetil finner man over alt der det er blogger og hjemmesider, han er en trofast og god leser og ha;) God sommer, Kjetil!

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Det går vel egentlig ikke an å svare ja eller nei på det spørsmålet. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal kalle meg. Jeg trenger vel ikke å finne det ut heller. Det spiller så liten rolle hva vi mener om ting likevel. Uansett forstår vi bare en liten bit av hele bildet.