01 juni, 2006

Handling!!!

Nå har jeg sendt meil til alle organisasjonene som mottar støtte fra Norsk Lotteridrift. Mailen følger under:

Norsk Lotteridrift opplyser på sine hjemmesider at deres organisasjon mottar støtte fra dem.

Jeg har sett den skadevirkningen spilleautomater har på folk, og kjenner til flere personlige tragedier i så henseende. Det har derfor vært med stor glede jeg har sett at Kulturministeren har skjerpet inn regelverket.

Når jeg i VG leser om hvordan Norsk Lotteridrift forsøker å omgå lovverket på de mest lugubre måter blir jeg skremt. (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304615 ) Det Norsk Lotteridrift her utviser i tillegg til mangel på gangsyn er en total mangel på moral. De fine ordene om etikk svikter fullstendig når en ser deres faktiske handlinger.


Deres organisasjon går inn under paraplyen humanitær og/eller samfunnsnyttig. Ved at deres organisasjon mottar støtte fra Norsk Lotteridrift legitimierer og legaliserer dere driften deres.

Med tanke på at det fra 16. mars 2005 har kommet forbud mot godkjenning av nye automater og organisasjoner er Nors Lotteridrift fullstendig avhengig av å gi deres organisjon støtte. Et bortfall av dere som mottakerorganisasjon medfører et ugjenkallelig tap for Norsk Lotteridrift.

Dette gjør at dere sitter med makta i Norsk Lotteridrift. Dette gjør at dere i utstrakt grad kan instruere dem.

Om dere ikke gjør dette legitimerer dere Norsk Lotteridrifts umoral. Om dere sier ifra handler dere slik en humanitær og/eller samfunnsnyttig organisasjone skal handle.


Jeg vil på denne bakgrunn oppfordre deres organisasjon til å enten trekke dere fra å motta støtte fra Norsk Lotteridrift eller å legge press på dem.


Jeg ser fram til å motta deres tilbakemelding på mitt innspill.



Med vennlig hilsen

XXX XX
Tromsø

1 kommentar:

Anonym sa...

veldig bra initiativ, virkelig resonnement brukt i mailen også. Du setter dem i posisjon til å gjøre noe med det, enten eller og har dermed gitt dem valget.

Jeg vil foreslå at om du ikke hører noe ifra dem, skriver inn til en offentlighet og publiserer brevet ditt sammens med innlegget og blotter deres taushet offentlig, noe som igjen kan skape blest..